Silverbankin liikeidea – Usein Kysytyt Kysymykset (revisited)

Nostalgiapostaus. Silverbank perustettiin kesäkuun alussa 2010, blogi aloitettiin heinäkuun alussa ja tämä teksti julkaistiin elokuun 2. päivä. Emme silloin tienneet vielä mitään siitä, mitä tulevaisuus toisi tullessaan. Olimme rakentaneet bisnestä 2 kuukautta, jäljellä oli 3 kuukautta pystytystyötä ja sen jälkeen olemme toimineet 6 kuukautta. Nyt kommentoin rivien väliin, siltä osin kun ajan kuluminen on tuonut vastauksia tuolloin vasta suunnitelmissa olleisiin asioihin.

* * *

”Vaihdoin siviilityöpaikkaa kesän aikana, mikä tarjosi tilaisuuden keskustella kollegojeni kanssa muutenkin tulevaisuudensuunnitelmistani. Näistä tärkeimpänä tietysti Silverbank.

“Sen lisäksi, että aloitan syksyllä uusien konsultointihaasteiden parissa, meillä on kesän aikana muutakin tekeillä. Meillähän on ollut Riston kanssa perheyritys vuodesta 2003, ja nyt aloitamme taas uuden yhtiön, tällä kertaa suuremmalla porukalla.”

“Ahaa?”

”Silverbank on tavallisille kuluttajille suunnattu palvelu, jossa voi ikään kuin tallettaa rahaa pankkiin, erona vain se, että tilin saldo arvostetaan hopeassa. Täten hopean arvonnousu tulee suoraan sijoittajan hyödyksi. Asiakkaalta ei myöskään peritä minkäänlaisia talletus- säilytys- tai tilinhoitokuluja.

Meidän etu tavalliseen pankkiin verrattuna on myös se, että emme näe vaivaa hipoaksemme tiettyä vakavaraisuusmittaria, vaan konsepti on hyvin yksinkertainen: säilytämme holvissa talletusta vastaavan määrän fyysistä hopeaa. Tämä on siis huomattavasti turvallisempaa kuin valita stressitestattujen luettelosta se, jolla on suurin vakavaraisuusaste, kuitenkin usein vain yksinumeroinen prosenttiluku.

Hopean arvonnoususta sen verran, että vaikka historiallinen kehitys ei toki takaa tulevaa arvonnousua, niin viimeisen 8 vuoden aikana vuosituotto on ollut keskimäärin 18 %.” [Tekstin kirjoittamisen jälkeisinä 9 kuukautena hopean arvonnousu on ollut 94% (!), mikä nostaa keskimääräisen vuosituoton yli 20%:iin]

Muotoilimme perustamisvaiheen alkuvaiheessa sanatarkasti ns. hissipuheen. Hissipuheen tavoitteena on tuoda kuulijalle Silverbankista kolme tärkeintä faktaa niin selkeästi, että tämä muistaa ne, ja pystyy halutessaan kertomaan eteenpäinkin.

Keskustelun toinen osapuoli ei aina keksi, miten vastaisi näin pitkään vuodatukseen. Yksi vaihtoehto olisi, että minä kysyisin keskustelukumppanilta suoraan, mihin hän yleensä sijoittaa, mutta joissain tilanteissa koen lähestymistavan liian tungettelevaksi. Jos keskustelun henki sallii, voisin ehkä kysyä, millaisia asioita ystäväni sijoituksiltaan toivoo. Sitten purkaisin hänen tarpeensa auki ja tunnistaisin (kas!), että hopea on juuri oikea tapa a) hajauttaa sijoituksiaan aidosti vastasykliseen tuotteeseen, b) kiinnittää osa sijoituksistaan tuotteeseen, jonka arvo ei voi laskea nollaan tai c) pitää talouskassansa paria tonnia talletettuna tilille, jonka tuotto on merkittävästi suurempi kuin tavallisen käyttötilin nolla prosenttia.

Keskustelu voi jatkua tästä moneenkin suuntaan.

”Miksi juuri hopea, eikä esimerkiksi kulta?”

”Kulta olisi toki myös hyvä vaihtoehto. Tällä hetkellä tarjoamme vain hopeaa, koska vaikka sekä kulta että hopea ovat olleet hyviä sijoituskohteita, niin hopea on yhä kultaan nähden historiallisesti matalalla tasolla, mistä voidaan olettaa, että sillä on enemmän kasvupotentiaalia tulevaisuudessa. [Hopea on merkittävällä tavalla ottanut kiinni aliarvostustaan suhteessa kultaan, mutta on edelleen vain 40% keskimääräisestä historiallisesta arvostaan.] Hopea on toisaalta arvo-painosuhteensa osalta vielä mahdollisuuksien rajoissa, koska se vie kohtuullisen vähän tilaa suhteessa arvoonsa.”

Jotkut taas haluavat kenties tietää, kuinka suurta toiminta jo on meillä tai muualla.

”Onko vastaavia palveluita maailmalla?”

”Lähimpänä meidän liikeideaa on varmaankin englantilainen yhtiö GoldMoney, joka myy kultaa, hopeaa ja platinaa, tarjoaa kullan toimituspalveluita sekä on patentoinut tavan, jolla yhtiön asiakkaat voivat maksaa toisilleen käyttäen valuuttana kultagrammaa (goldgram). Heillä saattaa myös olla käytössä jonkinlaiset talletusmaksut, mutta paras tarkistaa heidän sivuiltaan suoraan.” [10 vuotta toimineen GoldMoneyn asiakassäilytysten arvo on yli miljardi euroa. Silverbank tulee hyvänä kakkosena 2 miljoonan euron säilytyksillä.]

Yrittäjähenkiset alkavat viimeistään tässä vaiheessa miettiä, onko meidän bisnes, jonka palveluista asiakas ei maksa mitään, sitten yrittäjälle ollenkaan kannattavaa.

”Jos asiakkailta ei Silverbankissa peritä maksuja, niin millä firma sitten elää?”

”Tämä on kieltämättä kiitollinen palvelu markkinoida asiakkaiden suuntaan, koska he eivät ole tässä maksajina.

Silverbank elää hopean maahantuojan meille maksamalla vakiomääräisellä prosenttiosuudella meille maahantuodusta hopeasta. Maahantuoja maksaa (=antaa alennusta hopeasta) Silverbankille siksi että se kasvattaa maahantuonnin volyymejä.” [Silverbank laskuttaa maahantuojilta 7% kaikesta holviin sisään kirjatusta hopeasta. Kun holvissa on 2 miljoonan edestä hopeaa, on tästä saatu 140 000 euron tuotto. Kulumme ovat niin pienet, että suurin osa on jäänyt viivan alle voitoksi. Lisäksi yhtiön käyttöpääomasta valtaosa on hopeassa, jonka arvo on noussut.]

Silverbankissa voimme myös tuudittautua siihen turvallisuuden tunteeseen, että kasvukäyrän ei ole oltava juuri tietynlainen, jotta toiminta säilyisi taloudellisesti mielekkäänä. Liikevaihdon kasvu on toki merkittävä tavoite sekä taloudellisesti että ideologisesti.

”Millaiset kasvutavoitteet teillä on, ja kuinka suuria kauppoja pystytte hoitamaan?”

”Teemme juuri sijoittajaesitettä, ja asiaan parhaiten vihkiytyneet saavat luonnollisesti tehtäväkseen piirtää siihen tietynjyrkkyisen kasvukäyrän. Meillä on kuitenkin se turvallinen tilanne, että vaikka kasvu viivästyisi ennustetusta, se ei ole este toiminnan jatkumiselle. Rahat eivät ‘kulu loppuun’, kuten monissa startupeissa voi käydä. Meillä sekä kannattavuus että käyttöpääoman tarve ovat suorassa suhteessa liikevaihtoon, eli luvut ovat joka tapauksessa kunnossa riippumatta niiden suuruuksista.

Arvioisin, että alkuun pystymme hoitamaan ehkä miljoonan (euron) kertakauppoja, myöhemmin kun meillä on enemmän markkinatakaajia niin isompiakin.” [Yhtiön oma käyttöpääoma sekä markkinatakaajien kanssa tehdyt vararahoitusjärjestelyt mahdollistavat periaatteessa miljoonan euron kertakaupan ja olemme siihen valmiit jos joku välttämättä haluaa. Niin suuria asiakkaita meillä ei tällä hetkellä ole. Voimme ostaa ja myydä 100 000 euron eriä per asiakas päivässä ilman mitään vaivaa. Jos tarvitset tällaista limiittiä, pyydä asiakaspalvelusta.]

Takaisin maan pinnalle syntyjä syviä pohtimasta.

”Miten alunperin keksitte tämän idean?”

”Tähän mennessähän hopeasijoittaminen on ollut pienen piirin harrastus. Risto on tarjonnut hopeaa ja kultaa vuodesta 2006, mutta emme ole tosissamme viestineet asiasta vaan asiakkaat ovat tulleet pääosin olemassaolevien verkostojen kautta vähitellen. Liikevaihto on ollut asiallisella tasolla nyt pari vuotta. Hopeasta on tullut asiakkaiden näkökulmasta Suomessa koko ajan likvidimpää, mihin on vaikuttanut varmaankin eniten AGD-hopeapörssin perustaminen hopea.fi-sivuille lokakuussa 2007.

Lehdet omat myös alkaneet noteerata tätä jalometalleihin sijoittamista, jopa hopeaakin. Aiemmin puhuttiin lähinnä kullasta, ja siitäkin harvoin.

Silverbankin idea on mielestäni killeri juuri nyt, koska aika sille on otollinen. Suuri yleisö on valmisteltu siihen, että jalometallisijoittaminen on ihan normaalia ja ok. Me tarjoamme palvelua, jossa hopean hyvät puolet, tuotto ja turva, yhdistetään tavallisen verkkopankkitilin tarjoamaan finanssihallinnan konseptualisointiin ja likviditeettiin, ts. helppouteen.”

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin: Silverbankin liikeidea – Usein Kysytyt Kysymykset (revisited)

  1. Risto Pietilä sanoo:

    Firman nettisivut http://www.silverbank.net eivät vastaa. Ilmeisesti kyseessä on ylirasitus kun niin monet haluavat yhtä aikaa tutustua meihin🙂

  2. Nokkonen sanoo:

    Budjettileikkaukset USA:ssa http://www.youtube.com/watch?v=ozbKt8HS8mU

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s