Maksetun mainonnan kyseenalaiset hyödyt 2

Kuten Risto mainitsikin, meillä oli itsenäisyyspäivän viikolla radiokampanja, johon lähdimme mukaan oikeastaan vain sen kovin halvan hinnan vuoksi. Minulla oli taka-ajatuksena samalla saada myös ensikäden kokemusta massamarkkinoinnin toimivuudesta. Nyt joulupyhinä sain vihdoin järjestettyä aikaa ja tehtyä vähän tilastollista analyysiä kyseisen viikon kävijämääristä verrattuna normaaliin. Ohessa tärkeimmät havainnot:

  • Nettisivujen kävijämäärät kasvoivat kampanjaviikolla 22% verrattuna 1.11.-12.12. välisen ajan viikkokeskiarvoon
  • Arkipäivisiin kävijämääriin kampanjalla ei ollut mitään vaikutusta
  • Viikonloppuna kävijämäärät pysyivät kampanjaviikolla arkipäivien tasolla
  • Viikonlopun suoratrafiikki samalla tasolla kuin arkipäivinä
  • Kampanjan jälkeen viikko- ja päiväkohtaiset kävijämäärät palautuivat samalle tasolle kuin ennen kampanjaa
  • Kampanjalla ei ollut tilastollisesti merkittävää vaikutusta blogin kävijämääriin

Mietin pitkään, ajoittuiko kampanjaviikolle jotain erikoista viikonloppua ajatellen, mutta mitään ei tullut mieleen. Sen vuoksi tärkein huomio tuloksista on mielestäni se, että radiomainonnalla voi jopa oikeasti tavoittaa ihmisiä. Sen vaikutus näkyy vain viikonloppuisin varmaan siksi, koska ihmiset eivät ole töissä ja heillä on aikaa kuunnella radiota enemmän ajatuksella. Vaikutus on kuitenkin ikävän lyhytaikainen.

Varauksella voin siis suositella radiomainontaa (ainakin jos hinta on kohdallaan ja kampanjaan kuuluu myös viikonloppuisin) pienempienkin yritysten markkinointiin. Meille kuitenkin riittää tämän kokemuksen perusteella word-of-mouth ja some (ainakin toistaiseksi).🙂

P.S. Niin ja tosiaan mitään tietoa minulla ei ole siitä, mihin aikaan/aikoihin arkipäivisin ja viikonloppuna mainos mahtoi kuulua. Päivittelen kommentteihin, jos saan lisätietoa asiasta. Sillä on kuitenkin aika suuri merkitys johtopäätösten kannalta.

P.P.S. Mainonnan toimivuutta varmasti lisää se, jos pystyy tarkasti valitsemaan hetket, jolloin mainokset lähtevät pyörimään. Tämä näkyy kuitenkin hinnassa, joten hinta-laatusuhde ei ole välttämättä lainkaan halvinta vaihtoehtoa parempi.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s