Ensimmäisen vuoden lähestyessä loppuaan

Kiitos vuodesta 2010!

Mitä tänä vuonna tapahtui, ja mitä siitä opimme?

Risto luonnosteli Silverbankin liikeideaa huhtikuussa 2010. Tiimi koottiin toukokuussa. Ensimmäinen rahoituskierros, tavoitteena ennemminkin tärkeimpien sidosryhmien kuin varsinainen pääoman hankinta, toteutettiin 2.6. mennessä.

Matilda fasilitoi meille arvoworkshopin 10.6. Arvoista elämään jäi erityisesti empowerment; ruohonjuuritason voimauttaminen, jossa elämään jäävät ideat, joiden keksijällä on myös kyky toteuttaa/delegoida ne itse.

Blogin kirjoittaminen aloitettiin 1.7. Tavoitteena oli synnyttää keskustelua ja fanitusta, tuoda yritykselle ihmiskasvoja sekä tarjota luonteva alusta Silverbankin tulevaisuuteen liittyvien erilaisten näkemysten julkaisemiseen kukin omalla nimellään, säilyttäen yhtiön linjan www-sivuilla kuitenkin yhtenäisenä. Blogin näyttökerrat ovat joulukuussa olleet 2000-2500 kertaa viikossa.

Kesän aikana toiminta jaoteltiin alueisiin, joita suunnittelemaan ja toteuttamaan nimettiin työparit. Otimme myös käyttöön Basecampin (http://basecamphq.com/), jota voimme nykykokemuksen perusteella suositella lämpimästi.

Osallistuimme SoMe-verkostoitumistapahtumaan 30.8. yhtenä järjestäjistä. Tilaisuus Café Jugendissa palveli tarkoitustaan tuomalla tiimiimme lisää heterogeenisyyttä. Kaikki  eivät enää olletkaan teekkareita, jolloin huolellisesta suunnittelusta huolimatta, tai oikeastaan juuri siitä johtuen, tilaisuudesta saatiin ylistävien lisäksi myös korjaavaa palautetta: liian suunniteltua. Mielenkiintoista, yllättävää ja miettimisen arvoista. Ehkä tällä alalla suunnittelu noin ylipäätään on paikallaan – onhan kyse sentään asiakkaiden rahojen säilyttämisestä.

Nettisivuprojekti elo-lokakuussa oli suuri ja lopulta palkitseva puristus, tiivistyen viikolle ennen kriittistä sunnuntaita 10.10.10. Videoprojekti kulki nettisivuprojektin rinnalla. Keksimme juonen, kuvauspaikat sekä kevyen tavan resursoida  ’asiakkaan’ matka Tallinnaan: ainoastaan kameramies kävi videon takia Tallinnassa. Asiakkaan käynti ’photoshopattiin’. Halusimme, että videossa on jotain, minkä vuoksi sitä levitetään à Risto hopeaesineiden alta havahtuen. Halusimme, että videon markkinointiviesti on selvä: Silverbankilla on neljä toimintoa, jotka ovat tavallisen kuluttajan ulottuvilla ja käsitettävissä.

Ne jotka haluavat tässä vaiheessa nauraa, tsekatkaa Ifolorin video, johon törmäsin jouluostoksilla ollessani, ja jossa on myös Silverbankista tuttua hohtoa.

Silverclubin perustaminen ja Suomen superfood-skenen kanssa kaveerauksen aloittaminen lisäsi taas tiimimme heterogeenisyyttä. Taas uusi näkökulma ja uudet kujeet, ja myös yhteisiä uusia liiketoimintasuunnitelmia.

Vuosi huipentui eilisen 22.12. (vieläkin väsyttää) illanviettoon klubilla. Taffel-piano tuki hyvin niin Cherbourghin sateenvarjoja kuin Arkihuolesi kaikki heitää. Ääni vieläkin käheänä.

Emme vuoden alussa arvanneet, missä tänään olisimme. Visiomme hopeasta arvon säilyttäjänä, arvon mittana ja vaihdon välineenä on kuitenkin matkan varrella vain kirkastunut, joten sanelkoon se Silverbankin askelmerkit myös ensi vuonna.

-Astrid Pietilä

 

 

 

This entry was posted in Tiimi and tagged . Bookmark the permalink.

3 vastausta artikkeliin: Ensimmäisen vuoden lähestyessä loppuaan

  1. Kun olin viime viikolla plasmaa luovuttamassa, niin telkkarista tuli joku kotimainen dokumenttipätkä, jossa oli myös silverbank-hohtoa. Tuo biisi taitaa olla joku to-vapaa netistä löytyvä musaklippi. Kuka löytää/tunnistaa, että mikä?🙂

  2. Silverbank sanoo:

    Vuodesta tiliä tehdessä mieleeni tuli kysymys mahdollisesti tekemästämme suunnanmuutoksesta.

    Väitämmekö vieläkin, Silverbankin kohderyhmä on hopea.fi:n liiketoimintaan verrattuna tavalliset tallaajat vai myönnämmekö, että se on early adopters?

    Astrid

  3. Markku Alhonen sanoo:

    Mielenkiintoinen kysymys.

    Varsinkin nyt, kun eletään näitä 13 kuukauden taikapäiviä, jolloin tulevaisuus on ajankohtaista.

    Toiminta näyttää enemmän kiinnostavan. ”Aikaisia lintuja , jotka madon nappaa.”
    Vähemmän taas niitä, jotka tallaa valmiita polkuja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s