Maksetun mainonnan kyseenalaiset hyödyt

Silverbank on aivan perusperiaatteidensa, koko toiminnallisen rakenteensa, tasolla äärettömän kiinnostava. Miten kiinnostava (ihminen/olio/hanke/yritys) hankkii julkisuutta asialleen? Tekemällä oman luonteensa mukaisia, s.o. kiinnostavia asioita.

Meillä oli itsenäisyyden muistopäivän viikolla (vko 49) radiomainoskampanja, jossa oli minusta kohtuullisen hyvä teksti. Mutta totuuden hetki – onko radiomainonta ylipäätään kiinnostavaa? Jos joku kuulee firman mainoksen radiosta, tuleeko hänelle välitön mielikuva, että tuo on varmaan kiinnostava bisnes, kun se ottaa ja maksaa siitä, että minä saan keskeyttää mielimusiikkini kuuntelemisen ja kuullakin 9 sekunnin ajan heistä? Kyllä nyt alkoi kiinnostaa… (Not).

Miksi ostin mainontaa, jonka toteuttamisesta minulla oli koko ajan huono fiilis? No kun halvalla sai. Muut maksavat vielä enemmän. Tyhmä Risto. Ei näin.

Silverbank on juttuna kiinnostava, ja siksi sen luonne, oikeus ja velvollisuus on tehdä kiinnostavia asioita. Kun ei käytä rahaa tyhmyyksiin, voi ne käyttää kiinnostaviin juttuihin, kuten Suomen siisteimmän klubin perustamiseen tai parhaiden superfoodien ostamiseen ja sekoittamiseen raakasuklaaksi. Kiinnostavat jutut toimivat mainontana paljon paremmin kuin maksetut rääkäisyt. Niillä ei keskeytetä kenenkään elämää.

Tällä hetkellä minulla on fiilis, että kannattaa heti kieltäytyä kun joku aikoo myydä sinulle yhteistyötä. Jos yhteistyöllä on heille jotain arvoa, he eivät tarvitse sinun rahojasi. Silloin molemminpuolinen lisäarvo riittää yhteistyön tuotoksi. Jos kaupiteltu yhteistyö on niin epäkiinnostavaa, että sinä saat sitä rahalla ja he suostuvat luopumaan siitä rahaa vastaan (eli soittavat vain listaa läpi yrittäen saada kenet tahansa lähtemään mukaan), vähän itsetuntoa peliin. Oletko kuka tahansa? Ansaitsetko parempaa?

Kokeile, vaikka hirvittäisi…

– Risto Pietilä

This entry was posted in Operaatiot and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin: Maksetun mainonnan kyseenalaiset hyödyt

  1. Jouni Osmala sanoo:

    Toivottavasti että sentään ainoastaan PK-seudulle suunnanneet sitä kampanjaa.

    Lähinnä Silverbank on sellainen josta tieto ei luonnostaan leviä kunnolla, sitä pitää levittää jos aikoo maksimoida asiakasmääriä.

    Ja mielellään levittää muuallekin kuin omiin ja olemassa olevien asiakkaiden tuttuihin.

  2. Silverbankin kiinnostavuus ei välity paitsi jos tiedon levitys sisältää henkilökohtaisen komponentin (w-o-m tai some-periaate). Siksi massamainostus = fail.

    Kun esiinnyin Korporaatiossa helmikuussa -09, haastattelumuotoiseen radio-ohjelmaan sisältyi sen verran kiinnostavuutta, että Hopea.fi -sivuille tuli yli tuhat ”ylimääräistä” käyntiä. Nykyinen mainos sen sijaan ei alustavien tietojen mukaan aiheuttanut havaittavaa muutosta liikenteessä.

    Kyseinen raha olisi siis kannattanut käyttää johonkin *kiinnostavaan*, joka lisää todennäköisyyttä päästä Heikelän haastateltavaksi, tms.

    Tietenkin vaatii näkökykyä, että ymmärtää asioiden välisen yhteyden.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s