Liikeidean skaalautuvuudesta

Kun perustat uutta yritystä, kannattaa hetki miettiä liikeidean skaalautuvuutta. Vaikka ideasi olisi kuinka hyvä tahansa, skaalautuvuus on tärkeässä osassa mietittäessä yrittäjän tulevaisuuden elannon ansaitsemista. Skaalautumaton yritys ei pysty kasvattamaan tulojaan nopeammin kuin kulujaan, jolloin yrittäjän vuositulot kehittyvät suurin piirtein samaan tahtiin inflaation kanssa. Skaalautumattoman yrityksen vetäjälle ei siis useinkaan jää kovin suurta perämunaa eläkepäivien varalle.

Yli 90% suomalaisista yrityksistä on alle 10 hengen työllistäjiä (mikroyrityksiä) (.pdf-file) ja liikeideat eivät näissä usein ole skaalattavissa kovin paljon suurempaan mittakaavaan. Paikalliskioskin vuositulos riippuu siis siitä, kuinka montaa asiakasta se pystyy palvelemaan vuoden aikana, eli se on periaatteessa riippuvainen siitä, kuinka pitkää päivää yrittäjä ja mahdolliset muut työntekijät jaksavat painaa. Samaan tapaan muotisuunnittelijan perustaman brändimyymälän tulos on riippuvainen siitä, kuinka paljon suunnittelija ehtii suunnitella ja ommella vaatteitaan. Molemmissa tapauksissa skaalaetua ei pysty saavuttamaan, vaan uusille markkinoille laajennuttaessa on pakko avata uusia myymälöitä.

Miksi sitten skaalautuva liikeidea on usein parempi kuin skaalautumaton? Ensinnäkin suurella koolla on mahdollista saavuttaa skaalaetuja pienempiin toimijoihin nähden, jolloin tuotantokustannukset saa. Toiseksi suurikokoisen ja kasvavan yrityksen brändiarvo on lähes poikkeuksetta suurempi kuin pienen yrityksen, mikä on yrittäjälle olennaista mietittäessä exit-mahdollisuutta. Sitä paitsi skaalautuvuudesta voi saada kilpailuetua nykyajan globaaleilla markkinoilla, jossa tieto liikkuu salamannopeasti paikasta toiseen  – startupin on mahdollista alkaa tarjota ratkaisujaan useassa maassa lähes samanaikaisesti ottaen täten etulyöntiaseman copycat-kilpailijoiden suhteen.

On tietenkin liikeideoita, joilla pystyy saavuttamaan huomattavaa menestystä skaalautumattomuudesta huolimatta, mutta uskoisin, että skaalautuvalla liikeidealla menestyksen saavuttaminen on huomattavasti helpompaa.

P.S. Skaalautumisen katto on tietenkin riippuvainen liikeideasta. Väitän, että niche-segmentteihinkin suuntautumalla skaalaedusta on hyötyä, vaikka yrityksen maksimikoko onkin pienempi kuin massamarkkinoille suuntautuvalla firmalla.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s