Osanottajien tulehtuneet välit neuvotteluissa

Jokainen meistä on varmasti joskus ollut joutunut tapaamaan ihmisen tai ihmisiä, joiden kanssa sukset ovat joskus menneet ristiin ja osapuolet kantavat edelleen toisilleen kaunaa vanhoista riidoista. Jos tällainen tilanne sattuu eteen yritysmaailmassa, voiko neuvotteluista saada enää mitään hyödyllistä irti yritysten kannalta?

Ihminen ei ole täysin rationaalinen päätöksentekijä, joten tunteet ovat suuressa roolissa kaikessa tekemisessämme ja päätöksissämme. Sen vuoksi kaikista kovimmatkin ammattilaiset saattavat asettaa oman etunsa yrityksen edun edelle kohdatessaan vanhan vihamiehensä tilanteessa, jossa yritysten yhteistyömahdollisuuksista olisi tarkoitus neuvotella. Loistava tilaisuus molempien yritysten osalta saattaa siis jäädä toteuttamatta henkilökohtaisten kaunojen vuoksi.

On kuitenkin olemassa pari tapaa, joilla tulehtuneiden välien vaikutusta neuvottelujen lopputulokseen voi välttää. Yksi tehokkaimmista on mielestäni ryhmäpaine – kannattaa pyrkiä kokoustamaan vähän isommalla tiimillä, jolloin yksittäisten henkilöiden väliset ristiriidat eivät saa niin suurta roolia neuvottelujen tunnetasolla. Tämä vaatii myös sen, että toisilleen kaunaa kantavat osapuolet eivät ole yksinomaan päättävässä asemassa. Lisäksi kokousten ulkopuolella voi pyrkiä korjaamaan tulehtuneita välejä perinteiseen tapaan.

On kuitenkin tilanteita, joissa jo ensimmäisestä hetkestä alkaen voi arvata, ettei siitä voi seurata mitään yhteistyötä yrityksen kanssa. Ylipäätään ilmapiiri tällaisissa kokouksissa on jäinen ja usein epämukava kaikille osapuolille. Tällöin näkisin, että neuvottelujen asiallinen loppuun saattaminen on jo riittävän suuri saavutus itsessään. Omaa ammattimaisuuttaan ei kannata pilata muiden silmissä päästämällä henkilökohtaiset tunteet pintaan tai ottamalla aloitteen ”kostotoimille”.

Onko teillä jotain muita vinkkejä siihen, miten tällaisissa tapaamisissa pystyy saamaan irti maksimaalisen hyödyn molempien osapuolten kannalta?

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s