Aloittava yrittäjä sosiaalisessa mediassa

Pohdin viime viikolla sitä, onko sosiaalinen media mahdollisesti kuplassa. Siinä artikkelissa tulin sivulauseessa maininneeksi, että aloittavat yritykset pystyvät hyödyntämään sosiaalista mediaa usein paremmin kuin isommat yritykset. Miten ja missä kanavissa aloittavat yrittäjän ja yrityksen kannattaa sitten viestiä itsestään?

Hyvät ja tärkeät kanavat

Tärkeimpänä viestintäkanavana aloittavalle yritykselle pidän blogia. Kun bloggaat aktiivisesti, luet uutisia uusista näkökulmista ja luet ylipäätään enemmän, mistä taas on todella paljon. Linkkejä omiin artikkeleihin on helppo jakaa muissa sosiaalisissa medioissa kuten Facebookissa ja Twitterissä. Parhaimpana hyötynä blogissa on muihin some-välineisiin verrattuna se, että blogit rankataan hakukonetuloksissa paljon korkeammalle kuin esim. Twitterin status-päivitykset. Sitä paitsi Facebookia ei esim. Google pääse indeksoimaan lainkaan. Toistaiseksi ainakin hakukoneet ovat Internetin tärkeimpiä tiedonlähteitä, joten hakukoneranking on tärkeä mittari startupille.

Hyviä kanavia startupeille ovat myös Twitter ja Facebook. Facebookin merkityksen varmaan kaikki teistä ovat huomanneet – sillä pystyy saavuttamaan ihmisiä kohdennetuilla sanomilla news feedissä. Tämä on toki mahdollista vasta, jos ihmiset ovat faneja, mikä taas vaatii sen, että yritys on mielenkiintoinen ja että sillä on myös järkevää viestittävää kuulijoilleen. Twitter taas on maailmalla huomattavasti suositumpi kuin täällä (ainakin toistaiseksi), joten sen vuoksi paikallisille markkinoille suuntaavat yritykset harvoin käyttävät sitä. Lisäksi sen periaatteita on ns. ”elää hetkessä” – pari päivää vanhat uutiset eivät enää saavuta suurta Twitter-seuraajuutta. Lisää näiden kahden platformin hyödyistä ja haitoista voi lukea vaikka täältä.

Kielivalinnan merkitys

Viimeisenä ja ehkä mielestäni tämän artikkelin tärkeimpänä seikkana haluan ottaa esille viestintäkielen valinnan tärkeyden.  Varsinkin Web 2.0 ja muita IT-teknologiapohjaisia ratkaisuja tarjoavat yritykset pystyvät usein hyödyntämään tehokkaasti horisontaalisen kasvun mahdollisuuksia ja laajentaa toimintaansa kotimaan ulkopuolelle nopeallakin aikataululla. Sen vuoksi englanninkielinen some-viestintä on tällaiselle yritykselle huomattavasti hyödyllisempää kuin paikallisella kielellä viestittynä. Tällöin potentiaalinen kuulijakunta on paljon suurempi ja somen vipuvaikutus yrityksen viestinnässä huomattavasti tärkeämpi kuin paikallisella kielellä viestittäessä.

Tietenkin, jos ratkaisuaan tarjoaa vain tietyille maantieteellisille markkinoille, pelkkä englanninkielinen viestintä saattaa hyvinkin olla tehottomampaa kuin kohdemarkkinoiden pääasiallisella kielellä viestitty sanoma. Mahdollisille uusille maantieteellisille markkinoille laajennuttaessa tarve viestinnän kielen muuttamisesta kaikkien ymmärrettäväksi tulee pohtia uudestaan. Tällainen muutosprosessi on kuitenkin suunniteltava hyvin, koska muuten mahdollisesti laajakin kuulijakunta saattaa kutistua olemattomiin ainakin hetkellisesti.

P.S. Niin ja vielä jäi mainitsematta se usein some-keskustelussa piiloon jäävä seikka, että osalle yrityksistä someviestintä ei ole välttämättä lainkaan järkevää. Tällaisia ovat esimerkiksi todella fokusoituun B2B-bisnekseen erikoistuneet yritykset. Nämä eivät suuresta kuulijamäärästä hyödy, koska vain kovin pienellä murto-osalla ihmisistä on päätäntävaltaa organisaatiossaan riittävästi myyntitarjouksen hyväksymiseen ja ostopyyntöjen lähettämiseen. Tällaisia ihmisiä taas kannattaa lähes poikkeuksetta lähestyä muuta kautta kuin somen välityksellä.

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s