Hyvästi Nokia – taas kerran

Tyypillinen keskustelu Nokian kännyköistä tykkäävän ja ei-tykkäävän kanssa menee näin:

  • Nokian puhelimet ovat kammottavia käyttää
  • No mitä teknisiä ominaisuuksia sinun puhelimessasi on, mitä Nokiasta puuttuu?
  • (Syvä huokaus.)

Joku totesi Twitterissä muutama viikko sitten, että entiset Nokia-käyttäjät ovat kuin jotkut avioeron kokeneet: valittavat ex-puolisonsa huonoista ominaisuuksista vielä pitkään sen jälkeen, kun ovat löytäneet uuden.

Minulle kävi niin, että erosin Nokiasta joulukuussa 2009, ja nyt kokeilin uutta avioliittoa syyskuussa 2010. Sanotaanko niin, että jos muistikuvat Nokian puhelimen käytöstä olivat vain epämiellyttäviä, niin nyt uusi kokemus oli suorastaan kammottava. Syynä saattaa olla, että liittojen välinen väliaikaissuhde Samsung Galaxyn kanssa oli hurmaava.

Aloitin kesällä Metropoliassa lehtorina ja sain itse valita työsuhdepuhelimeni mallin. Valinta oli varsin rajoitettu: tarjolla oli vain Nokian puhelimia. E71:stä minulla oli jo kokemuksia viime vuodelta, joten päätin kokeilla E75-luuria.

Jutun juju kun ei ole siinä, mitä teknisiä ominaisuuksia puhelimessa on. Käytännössä jokaisella keskihintaisella älypuhelimella voi lukea sähköpostit, ottaa kuvia, käyttää gps:ää ja tietenkin puhua.

Minulle – ja väitän edustavani käyttäjien jos en enemmistöä niin ainakin melko suurta ihmisryhmää – tärkeimpiä ”ominaisuuksia” ovat:

  • Se, että työpuhelimen perustoiminnot (sähköpostin ja kalenterin synkronointi) toimivat sukkana, eli ilman pään raapimista, käyttöohjeen lukemista tai neuvojen kyselemistä. Oma nyrkkisääntöni on, että jos puhelin ei ole toimintakunnossa kymmenessä minuutissa siitä, kun otin sen ulos paketista, se on väärin suunniteltu.
  • Puhelimen muisti on onnettoman pieni. En tiedä teinkö jotain väärin, mutta muutaman viikon käytön jälkeen puhelin ryhtyi herjailemaan:
    Levy täynnä. Tietoja ei voi hakea automaattisesti postilaatikosta Mail for Exch…
    Ilmeisesti synkronointitietokanta on paisunut liian suureksi, ja puhelin nikottelee.
  • Nokian Ovi Store oli pettymys. Ensinnäkin, se toimii hitaasti (subjektiivinen arvioni verrattuna Samsung Galaxyyn). Toiseksi, kun yritin asentaa Spotifyn, niin Ovi Storesta lataamani versio ilmoitti, että se on vanhentunut eikä enää toimi. Toimiva versio piti sitten ladata Spotifyn omilta sivuilta.
  • Käyttöliittymä syvine valikkopuineen tuo mieleen 1990-luvun lopun, vaikka mustavalkonäyttö on vaihtunut värinäytöksi.
  • Jo ennen muistin loppumista sähköpostin synkronointi pätki tuntemattomasta syystä. Puhelin saattoi olla useita tunteja vastaanottamatta viestejä, sitten se taas vastaanotti ja sitten taas ei. Sama vaiva oli muuten e71:ssä.
  • Vielä viimeisenä kiusana puhelimesta tuntuu puuttuvan tehdasasetusten palautus. Perinteiset resetointikoodi *#7370# kyllä toimii muuten, mutta se ei tyhjennä kalenteria, sähköpostia eikä osoitekirjaa.

Vertailun vuoksi: Samsung Galaxyyn syötettiin Google Accountin tunnus salasana, minkä jälkeen osoitekirja, kalenteri ja sähköposti ovat synkronoituneet saumattomasti ja katkottomasti viimeiset 10 kuukautta. Ohjelmia saa ladata näppärästi Android Marketista.

Tietoviikon toimituspäällikkö Jonna Vuokola pureutuu samaan ongelmaan uutiskommentissaan Vimpaimella on väliä. Työsuhdepuhelin on paitsi työkalu, myös luontoisetu, jolla työnantajat kilpailevat osaavasta työvoimasta. Miksi moni työnantaja tarjoaa työntekijöille pelkkiä Nokioita? Eihän työsuhdeautoksijaan tarjota erilaisia Ladoja.

– Vesa Linja-aho

P.S. Uusi N8 on ymmärtääkseni huomattava parannus entiseen, ja MeeGon käytöstä minulla on hyviä kokemuksia. Nokialla on vielä toivoa.

Oletko eri mieltä, tai löydätkö vielä muita syitä olla käyttämättä Nokian kapuloita?

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

4 vastausta artikkeliin: Hyvästi Nokia – taas kerran

  1. lehtovitra sanoo:

    E75 on tuota samaa sillisalaattiformaattia jota on N97:kin. En tiedä alustasta – käsitin että N97 tehtiin N95-pohjalle ja muistin toimintojen design petti. E71-mallista pidin kaikista Nokioista eniten tähän mennessä. Joka tap E75 siinä kuin E71 ja N97 ovat ”vanhaa” mallistoa ja luulisi, että toivo on pantu kokonaan uuteen sukupolveen, jonka avasi N8.

    Tomi Ahonen blogasi hiljan, muistaakseni, että valtaosa amerikkalaisista nimeää toiveekseen saada reaaliqwertyn puhelimeensa – sikäli myös Nokian halu ylläpitää ko mallistoa olisi ymmärrettävä.

    Itse käytän iPhone 3GS:ää nykyisin ja vaikka Applemaailma ei ole niiin hyvä ja virheetön kuin ehkä kuvittelin, on se kuitenkin juuri niin intuitiivinen, vakaa ja sujuva, että enpä muualle ole kaivannut.

    t.Mikko

  2. Timo K sanoo:

    Minulla oli pitkään käytössä E71 ja se oli varsin mainio ja toimiva peli ja on varmaan edelleenkin. Gmailin, Smartmailin, Spotifyn asennukset sujuivat helposti ja nopeasti. Tuntemani E72 mallin käyttäjät sen sijaan valittavat jatkuvasti isommista ja pienemmistä ongelmista puhelimensa kanssa. Eli mallinumeron kasvu ei parantanut laatua. Nyt minulla on käytössä N8, joka on toiminut ongelmitta ja mukavasti ainakin tähän asti. Käyttöohjetta en ole lukenut.

    Kukin valitsee puhelimensa ja muutkin tarvitsemansa tai vain haluamansa tavarat oman mielen ja lompakon tilan perusteella. En ymmärrä esittämääsi boikottiajatusta, vaikka esitätkin vakuuttavan ongelmalistauksen. Hanki kapula josta pidät ja se siitä. Pientä boikottiajatusta olen minäkin blogissani kuitenkin ehdotellut. 😉 Se kohdistui Applen tuotteisiin.

    Havaintojeni mukaan Nokia on pääsemässä mainitsemistasi ongelmista eroon.

    Työsuhdepuhelimet ovat sitten vähän toinen kysymys. Hinta on ratkaiseva jos ominaisuudet riittävät. Nokia on monelle suomifirmalle muodostunut tottumukseksi eikä työnantaja alaisilleen anna laitteita hupikäyttöön, vaan pelkkä työn tuoma tarve ohjaa valintaa. Puhelut, viestit ja kalenteritoiminnallisuudet riittävät suurimmalle osalle työtehtäviä. Tekniseen kikkailuun tai mobiilisomeiluun ei ole tarvetta. Lisäksi yhden järjestelmän mukaisia laitteita on helpompi ylläpitää. Samasta syystä työpaikkojen tietokoneissa on enimmäkseen MS:n toimisto-ohjelmistot.

  3. Kiitos kommenteista.

    Juu, tuo ylläpitämisen helppous (helpdeskille riittää, että opiskelevat yhden kännykkämalliston) oli muistaakseni se perustelu, minkä takia vain Nokian puhelimia tarjottiin.

  4. Tietoviikko näemmä kirjoittaa aiheesta enemmänkin:
    ”Ovatko Android ja iPhone kypsiä yrityskäyttöön?”
    http://www.tietoviikko.fi/taustat/article517530.ece
    ”Android ja iPhone eivät häviä Exchange-tuessa nokialaisille”
    http://www.tietoviikko.fi/taustat/article526241.ece

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s