Yhteiskunnallisesta yrittäjyydestä

Yhteiskunnallinen yrittäjyys (eng. social entrepreneurship) on parin viime vuosikymmenen aikana noussut maailmalla yhä suositummaksi teemaksi. Yhteiskunnallinen yrittäjä on joku, joka käyttää yrittäjyyden keinoja ratkaistakseen yhteiskunnassa olevia ongelmia. Tällaisia ongelmia ovat esimerkiksi köyhyys sekä ruuan ja puhtaan veden puute.

Yleensä yhteiskunnalliset yritykset mielletään voittoa tavoittelemattomiksi ja/tai vapaaehtoistyöllä toimiviksi organisaatioiksi. Yhteiskunnallisen ongelman ratkaiseminen kestävällä tavalla ei kuitenkaan poissulje sitä, etteikö yritys voisi silti tehdä voittoa. Tällöin puhutaan yleensä triple bottom line -periaatteilla toimivista yrityksistä. Itse asiassa väitän, että voiton takominen on yksi yhteiskunnallisen yrittäjyyden tärkeimmistä tavoitteista.

Miksi liiketaloudellinen menestys tulisi olla yksi yhteiskunnallisen yrittäjyyden peruspilareista, eikö pelkkä jonkin akuutin ongelman korjaaminen riitä? Ensinnäkin voitollinen tulos mahdollistaa sen, että tarjottu ratkaisu on todella kestävä ja siitä saadut hyödyt jättävät pysyvän jäljen yhteiskuntaan – kukaan ei voi pyörittää toimintoaan tappiolla vuodesta toiseen ilman kaiken maailman tukia. Jos taas yritystä tukee huomattavasti esimerkiksi valtio verovaroin, kyseessä ei ole enää puhdas yhteiskunnallinen yritys, vaan enemmänkin poliittinen hanke tai aloite, jolla on joku yhteiskunnallinen päämäärä. Ikävä kyllä tällaisten tehokkuus jättää usein toivomisen varaa verrattuna siihen, mitä puhtaalla yhteiskunnallisella yrittäjyydellä voidaan saavuttaa.

Suomessa ja muissa Pohjoismaissa mahdollisuudet yhteiskunnalliseen yrittäjyyteen, koska esimerkiksi alkupääomaa tällaisiin yrityksiin saa helposti kerättyä tuhansia euroja eri (valtionkin tukemilta) järjestöiltä. Miksi täällä sitten on niin vähän todellisia yhteiskunnallisia yrityksiä? Täytyy toki muistaa, että yhteiskunnallinen yrittäjyys ei ole kaikille, vaan se vaatii kunnollisen halun oikeasti auttaa vähäosaisempia, joka usein kumpuaa vaikkapa todella ankeista lapsuuden kokemuksista. Suomessa syynä yhteiskunnallisten yritysten puutteeseen lieneekin se, että yhteiskunnan ääripäiden erot eivät loppujen lopuksi ole niin dramaattiset kuin vaikka Meksikossa. Mikä pääosin lienee hyvä juttu kaikkien suomalaisten kannalta. 🙂

P.S. Jos haluatte inspiroitua enemmän menestyneistä yhteiskunnallisista yrittäjistä, kannattaa tutustua esimerkiksi tähän meksikolaiseen yritykseen, joka rakentaa ja myy kontteihin rakennettuja asuntoja Meksikon köyhimmillä tehdasseuduilla. Yhtä loistavia yhteiskunnallisia liikeideoita löytyy googlettamalla kasapäin lisää.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s