Miksi TED on loistojuttu alkavalle yrittäjille?

Minulle näytettiin eilen Steven Johnsonin TED Talk ”Where good ideas come from” ja sen innoittamana ajattelin hieman miettiä TEDin merkitystä aloitteleville yrittäjille. TED (Technology Entertainment and Design) on konferenssi, jonka tarkoitus on tarjota platform ”ideoille, jotka ovat riittävän hyviä levitettäväksi.” Konferenssin pää toimivat eri alojen pioneerit ja asiantuntijat. Vuonna 1984 ensimmäisen kerran pidetty konferenssi on sittemmin saavuttanut tietyissä piireissä kulttistatuksen ja liput TED-tapahtumiin maksavat maltaita. Onneksi tapahtumalle on kehitetty myös vapaaehtoisvoimin järjestettävä ja näin opiskelijabudjetillakin järkevän hintainen TEDx spin-off, joka on jo pariin kertaan nähty täällä Helsingissäkin. Ilmoittautuminen seuraavaan on jo auki täällä.

Kuten jo mainitsin, TEDin tarkoituksena on levittää loistoideoita suureen tietoisuuteen. Miksi joku sitten haluaa levittää loistavia ideoitaan kaikkien nähtäville ja kuultaville, kun voisi mahdollisesti itse hyötyä siitä todella paljon? Syitä tähän on varmasti monia, mutta pari selkeää trendiä tulee näin äkkiseltään mieleeni. Ensinnäkin puhujat markkinoivat siellä itseään, ja toiseksi he tuntuvat jo saavuttaneen riittävästi elämässään, joten he ovat valmiit antamaan muille inspiraatiota omiin haasteisiinsa. Lisäksi kaikilla puhujilla on näkyvä ”draivi” ja innostus omaan aiheeseensa ja yleensä ihmiset jakavat mielellään omiin innostuksen kohteisiinsa liittyviä juttuja.

Johnson puhuu videollaan paljon siitä, että loistavat ideat eivät synny yksin pohtiessa, vaan yleensä heureka-hetket tapahtuvat keskustellessa asioista isommassa porukassa. Lisäksi loistoideat kumpuavat yleensä sivupöydistä ja ovat yhdistelmä kahden sattumanvaraisen tapahtuman oikea-aikaista tapahtumista. Sen vuoksi ideoista puhuminen erilaisten ihmisten kanssa kannattaa ja juuri tähän TED pyrkii. Jos alkava yrittäjä on omassa innovaatioprosessissaan jumissa, siinä saattaa päästä eteenpäin vain katsomalla pari TED Talkia kavereiden kanssa.🙂

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Miksi TED on loistojuttu alkavalle yrittäjille?

  1. Samuli Pahalahti sanoo:

    Tämä Chris Andersonin puhe on myös katsomisen arvoinen. Hän käsittelee sitä, miksi web-videot (kuten TED-talkit) tulevat olemaan yhä tärkeämmässä roolissa tulevaisuudessa:

    How web video powers global innovation

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s