Verohallinnon sähköinen asiointi lapsenkengissä

Viranomaisten sähköinen asiointi kehittyy hitaasti. Kännykkäoperaattorit – pienemmistä firmoista puhumattakaan, palvelevat sujuvasti ihan sähköpostitse. Joillain tiukempaa tietoturvaa vaativilla palveluilla on omat viestinvaihtojärjestelmänsä, joista hyvänä esimerkkinä toimivat verkkopankit. Olemme jo yli kymmenen vuotta voineet asioida pankissa verkkopalveluviestien välityksellä. Asuntolainasta neuvotteleminen taisi olla ainoa kerta, kun pankissa oli pakko käydä paikan päällä.

Haluaisin, että myös verottaja ottaa käyttöön sähköisen asioinnin. Sähköisellä asioinnilla tarkoitan sitä, että voin jättää sähköisesti pyyntöjä (vaikkapa täydennyksiä veroilmoitukseen) haluamaani vuorokaudenaikaan. Erilaisia vakiolomakkeitahan on voinut palautella sähköisesti jo useamman vuoden.

Miksikö? Koska päivällä on yleensä niin kiire, että en jouda tavoittelemaan sopivaa virkamiestä puhelimitse. Olipa kyseessä palkansaaja, sivutoiminen yrittäjä tai kiireinen päätoiminen yrittäjä, käytännön elämä menee usein niin, että päivällä hoidetaan niitä tuottavia töitä, ja hallintohommiin on aikaa vasta illalla.

Sähköinen asiointi verottajan kanssa toisi monia etuja:

  • Kun viestit kulkevat kirjallisena (=sähköisenä), jälkeenpäin ei ole epäselvää, mitä verottaja on neuvonut ja mitä siihen olen vastannut.
  • Sekä asiakkaan että verottajan ajankäytön hallinta helpottuu, kun ei tarvitse tavoitella puhelimella ketään, vaan viestejä voi käsitellä silloin kun sopii.
  • Tietoturva paranisi. Tietomurroilla ja varsinkin sähköpostin turvattomuudella pelotellaan ihmisiä muistamatta, että paperikirjeitäkin on helppo väärentää ja puhelinta on helpompi salakuunnella kuin sähköpostia – tarkoitettiinpa salakuuntelulla olan yli kurkkimista tai tekniikan hyödyntämistä.

– Vesa Linja-aho

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

9 vastausta artikkeliin: Verohallinnon sähköinen asiointi lapsenkengissä

  1. heimohanninen sanoo:

    Minullakin odotus on jatkunut jo yli kymmenen vuotta. Ottawassa totuin laittamaan veroilmoituksen ”revenue sw:lla” (maksoi jonkun kympin, taisi olla ilmaisiakin). Revenue Canada oli jo ainakn vuonna -98 määrittänyt NETFILE rajapinnan, jonka muisesti oli tehty kaupallisia wizard tyyppisiä softia. Teit ilmoituksen wizardilla, sitten joko softa latasi automatic datan viranomiaselle (kotiin lähettyjen tunnareitten avulla) tai menit itse Netfile sivulle uplaodaamaan shttp:en yli (tunnareitten avulla). Niin helppoa se siis oli jo -90 luvulla! Tietorvasta tehdään helposti virkamiestasolla iso hidaste.

    • bloggausfi sanoo:

      Samaa mieltä. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut, pari yleisintä tavista koskevaa asiaa voi jo hoitaa verkossa (vaikka langattomassa) siinäkin on monelle ihmettelemistä -) Tarkoitan matkakuluja, kotitalousvähennystä, vuokratuloja, luovutusvoittoja,,,,,,,
      Mistä veroviraston työntekijöille hankitaan työpaikat, jos asiat hoidetaan ATKn
      keinoin, joka olisi nytkin jo mahdollista? pätevät insinöörit hakeutuu kuitenkin muualle kun verohallintoon.
      Otetaan käyttöön kansalaispalkka ja vähennetään byrokratiaa. Ei tarvita kolminkertaista holhousta, kunta, valtio ja eu.
      Silverbank on pitkä askel tähän suuntaan!

  2. marttisson sanoo:

    Kyllähän Verohallinto tarjoaa sähköisiä palveluja ainakin yrityksille ns TYVI-operaattoreiden kautta. Esim

    https://tyvi.koivuniemi.com/vero/lomakkeet/login.jsf

    • Juu, siis kyllä tuollaisia, mutta mielivaltaisen asian saattaminen käsiteltäväksi (vrt. pankkien verkkopalveluviestit) ei onnistu.

      • marttisson sanoo:

        Joo, tavallisille kuluttajille palvelut ovat kyllä huonompia ja verkkopankista tutut yleisviestit eivät onnistu.

    • free lancer sanoo:

      Ainakin tominimelle tms. yrittäjälle TYVI on liian raskas. Ehkä jonkun tilitoimiston ohjelmistot on kytketty esim. ALV-selvitysten osalta,mutta ei tarjoa mitään helppoa web form tyyppistä tavaliselle kansalaiselle tai pienyrittäjälle.

      • marttisson sanoo:

        No, oletko kokeillut esim mainitsemaani palvelua. Ei homma ton helpommaksi juuri voi mennä. Kerro, mikä on siinä vaikeaa. Eri TYVI-toimijoiden systeemit on kait erilaisia, kun olet hankaliin törmännyt.

      • Nuo perus-alvi-ilmoitukset (nyk. kausiveroilmoitukset) voi tehdä helpon webformin kautta:
        http://www.vero.fi/verotili
        Itellan Tyvi Lite on myös näppärä palvelu – toimii ihan webbilomakkeella eikä maksa mitään.

  3. marttisson sanoo:

    Samoin on mainitsemani weblomakepohjainen, eikä maksa mitään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s