Miten hyvät liikeideat syntyvät, osa 2

Olet havainnut esimerkiksi arkielämässäsi ongelman tai kehittämistarpeen, johon haluaisit tarjota ratkaisun innovatiivisella tavalla? Kun ratkaistava ongelma on tiedossa ja ajatus fokusoitunut juuri sen ratkaisuun, todellisen innovaation kehittäminen on paljon helpompaa. Usein ei ole välttämättä mitään tietoa siitä, mistä näkökulmasta ongelmaa kannattaa lähetä ratkaisemaan, ja vaikka olisi, muiden näkökulmien huomioon ottaminen voi silti johtaa hedelmällisempään lopputulokseen. Miten siis pystyy tehokkaasti ohjaamaan ajatusprosessia siten, että mahdollisimman moni näkökulma tulisi otettua huomioon? Eräs sana pitää sisällään konseptin ja ajatusmaailman, jonka avulla pääset hyvään alkuun. Esittelen konseptin lyhyesti seuraavaksi 🙂

Brainstorming!

Brainstorming on tekniikka, jonka avulla ryhmä pystyy generoimaan lyhyessä ajassa paljon ideoita ennalta määritellyn ongelman ratkaisemiseksi. Wikipedian mukaan tuli laajempaan tietoisuuteen vuonna 1953 A.F. Osbornin julkaistua kirjansa Applied Imagination. Traditionaalisesti brainstorming on tarkoittanut sitä, että ryhmä ihmisiä istuu kokoushuoneessa ja heittelee toisilleen ideoita ääneen jonkun toimiessa ideakirjurina. Käyn tällä hetkellä erästä kurssia, jossa on puhuttu paljon ideoiden generoimisen tehostamisesta. Sen perusteella uskallan väittää, että traditionaalinen näkemys brainstormingista on paljon tehottomampi kuin usein luullaan ja erityisesti uusien liikeideoiden ja innovaatioiden pohdinnassa sitä voidaan tehostaa monilla eri tavoilla. Esimerkkinä mainittakoon ”advanced brainstorming”-tekniikat (kuten esimerkiksi SCAMPER), mutta pienemmilläkin muutoksilla brainstorming-sessiosta pystyy tekemään tehokkaamman.

Ihmettelin tässä vähän aikaa sitten, miksi brainstorming alkaa usein vasta itse kokoushuoneessa. Järkevää olisi antaa tiimille ”kotiläksyksi” miettiä valmiiksi muutamia ideoita ennen, jolloin kaikkien ajatukset ovat jo tilaisuuden alussa ongelmanratkaisussa ja aloittaminen nopeutuu. Kannattaa myös ideoiden huutelun sijaan kokeilla ”brain writingia”: jokainen kirjoittaa pari ideaa lapulle, joita kierrätetään ryhmässä ja aiempien ideoiden perusteella jokainen saa inspiraatiota uusiin ideoihin, joita kirjoittaa lapulle. Näin brainstorming-session ajankäyttö tehostuu, kun ideoita kirjataan samanaikaisesti paperille ja aiempia ideoita voi hyödyntää inspiraationa. Lisäksi eri näkökulmia voi tarkastella roolileikin avulla: jokaiselle jäsenelle annetaan joku tietty rooli, jonka kautta ideoita tulisi tarkastella. Nämä voivat olla kovin kahjojakin (esim. jollekin rooliksi Teräsmies), jolloin päästään helposti käsiksi kaikista villeimpiin ideoihin.

Seuraavassa osassa käsitellään sitä, miten pystyy nopeasti kokeilemaan keksittyjen ideoiden toimivuutta ja siten ohjata tiimin innovaatioprosessia tehokkaasti oikeaan suuntaan.

P.S. Mitä tahansa tekniikkaa käytättekään ideoiden generoimiseen, älkää olko ideantappajia. Usein niistä kaikista villeimmistä ideoista saa loistavaa inspiraatiota lopulliseen innovaatioon. Ja sitä paitsi vielä ideoimisvaiheessa ei voi varmasti tietää, toimiiko idea todellisuudessa vai ei. 🙂

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Miten hyvät liikeideat syntyvät, osa 2

  1. heimohanninen sanoo:

    Olen tutkiskellut samaa asiaa. Ihan lyhyesti, mielenkiintoinen ”brain writing” konseptista jalostettu GEM session:
    Olen ollut mukana yhdessä projektissa jossa menestyksekkäästi käytimme ko. kiihdytintä.

    PROVIDES
    1. Accelerate creativity
    2. Saves time three times compared to regular workshops

    PROCESS
    1. define issue statement, urgent problems
    – Key points

    2. Before the GEM session
    – generate viewpoints on possible solutions (10 mins to write down)
    For session 7 people is optimal, takes 1 h, 7 is magic number

    3. sent your viewpoints to some one else in the session for judgement
    A) agree
    B) disagree and tell why

    4. Categorize viewpoints into structured concepts
    • Facilitators role is important, to keep focused
    • Collect View points on the wall
    Analyze:
    1. it is new => Create concept , Class
    2. belongs to existing concept => include in or rewrite the original concept
    3. existing concept has to be split, too general, too complex,
    4. two concepts are the same => merging
    5. assign priorities to each generated concepts (1 – 10) (not important – must implement now)
    6. Derive a consensus and difference, by facilitator
    7. validate the results (0-6 = not that important, 6-10 pass further)

    4 PROBLEM MNG
    1. Concept is not clearly written – go make it better
    2. Concept is ok – but people argue on importance = negotiate, ask what is the worst that could happen if not implemented

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s