Pankkitilien avaaminen Suomeen ulkomaiselle yritykselle

Näin perustavanlaatuinen asia on jätetty tehtäväksi vasta ennen toiminnan välitöntä käynnistämistä. Miksi? Koska se on niin työläs. Seuraa tosi-TV:tä siitä, millaista asioiden hoito joskus on…

* * *

Etukäteen oli päätetty, että tilit tarvittaisiin Suomessa kolmeen suurimpaan pankkiryhmään asiakkaille koituvien tilisiirtokulujen pienentämiseksi ja siksi, että pikanosto-ominaisuuden toteuttaminen olisi teknisesti mahdollista.

Pikanosto on luvattu olevan asiakkaan tilillä 10 minuutissa palvelun aukioloaikoina, minkä toteuttamiseen ainoa varma tapa on pitää rahaa samassa pankissa kuin asiakas. Yli 90%:lla suomalaisista on vähintään yksi tili OP-ryhmässä, Nordeassa tai Sammossa, eli tämän katsottiin olevan alkuvaiheessa riittävää.

Suomessa yrityksen tilin avaus on helppoa: Hopeapankki Holdingin (suomalainen Oy) oli aikanaan tarkoitus avata tili Helsingin OP Tapiolan konttoriin. Tietojärjestelmäongelman takia he eivät saaneet tiliä auki. Marssin pöytäkirjaotteen kanssa viereiseen Nordeaan ja alle puolessa tunnissa asia oli kunnossa, kahvit juotu ja tili avattu, vaikka pöytäkirjassa oli väärä pankkiryhmä. ”Ei sillä nyt mitään väliä ole.”

Nordea Pankkiin oli tällä kertaa oltu yhteydessä etukäteen, jotta oli saatu selville perussetti siitä, mitä ulkomainen yritys tarvitsee suomalaista pankkitiliä avatessaan:

–         notaarin oikeaksi todistaman kaupparekisteriotteen virallinen ja oikeaksi todistettu käännös
–         notaarin oikeaksi todistaman yhtiöjärjestyksen virallinen ja oikeaksi todistettu käännös
–         päätösvaltaisen elimen oikeaksi todistettu ja käännetty pöytäkirja, jossa yksilöidään avattava pankkitili ja tilinkäyttäjät
–         suosituskirje yhtiön tilipankilta sen kotimaassa (oikein käännettynä jne….)
–         passikopiot sekä allekirjoitusnäytteet jokaiselta tilinkäyttöoikeuden haltijalta
–         hyväksyttävällä kielellä, esim. englanniksi tai suomeksi, täytettyjä hakemuksia, missä kysellään yhtiön liiketoiminnasta tarpeellisia tietoja.
–         muita pankin tarvittaessa pyytämiä selvityksiä.

Silti muistutettiin aina sopivassa yhteydessä, että tilin avaus ei ole automaatio, vaan kyseessä on hakemus.Käsittelyaika on kaikkineen 2-3 viikkoa, siitä alkaen kun paperit saapuvat.

* * *

Erki ja Viivika – josta tulee yhtiön järjestelmänvalvoja ja asiakaspalveluhenkilö – olivat tulossa Suomeen muillakin asioilla ja laadimme suunnitelman. Koska notaarien ja virallisten kielenkääntäjien työllistäminen jokaista pankkiryhmää varten erikseen olisi hidasta ja kallista tuskaa, otimme kaikki mahdolliset tarvittavat paperit ja henkilöt mukaan alkuperäisinä ja päätimme kiertää pankit läpi keskustan konttoreissa ja avata tilit tai vähintään pistää hakemukset sisään.

Kun laiva päivällä saapui, kokoonnuimme yhteen ja ajoimme keskustaan. Auton sai parkkiin kolmen sepän patsaalle, jossa ainoa haittapuoli oli tunnin välein uudistettava parkkilippu. Hinta 4€/h sen sijaan on aivan vitsi. Näin hyvällä paikalla pitäisi pysäköinnin maksaa 10€/h ja määräystä rikkovat autot hinata saman tien talteen. Saataisiin paikat kiertoon.

Vieressä oli Nordean Suomen pääkonttori, jonne menimme ensimmäisenä, sen mukaan kuin puhelimitse oli aiemmin neuvottu. Meidät otettiin tiukan ystävällisesti vastaan. Kaikki mukaan tuodut paperit lähdettiin kopioimaan ja eteemme lyötiin täytettäväksi yksi hakemus, joka suunnilleen kysyi samat kysymykset kuin sähköpostilla etukäteen lähetetty ja täyttämämme hakemus.

Tässä vaiheessa alkoi päivä mennä farssiksi. Kun olimme Nordeassa, soi yhtäkkiä puhelin, jossa vastapuoli esitteli soittavansa Osuuspankista. Vaikka meillä oli sovittuna Mikonkadun konttoriin tapaaminen 15.30 (kello oli ehkä 14 tässä vaiheessa), se ei kävisikään. Aiemmin esitetty tilien avaustapa ei itse asiassa ole Osuuspankkiryhmässä lainkaan mahdollinen vaan he avaavat tilejä ainoastaan ulkomaisten pankkien lähettämien pyyntöjen ja oikeaksi todistetamien asiakirjojen perusteella.

Vähänpä siihen auttoi sanoa, että asiakirjojen pätevyys oli itsensä notaarin oikeaksi vahvistama ja että yhtiön hallintoneuvoston puheenjohtaja ja hallituksen kaikki jäsenet (1) olivat henkilökohtaisesti mukana. Sääntö on sääntö ja ihan turha tulla sovittuun tapaamiseen, oli viesti. Sain sentään numeron, mistä tilinavausasian edistämistä voisi jatkaa.

Erkillä ja Viivikalla oli kyllä kuulustelu meneillään, mutta alun tiukka linja oli hieman hellittänyt, eikä apuani tarvittu siellä. Ilmeisesti edes – jossain vaiheessa tärkeänä esille otettua virolaisen pankin antamaa yhtiön esteettömyystodistusta (jonka saaminen voi kestää 3 viikkoa) – ei tarvittu.

Saatoin käytävästä soittaa OP:n antamaan numeroon, jossa asiaa valoitettiin hieman enemmän ja selvitettiin myös, voisiko alkuperäisen ajanvaraukseni palauttaa voimaan, koska kyseinen henkilö varmasti osaisi auttaa meitä parhaiten.

Aluksi sain kuulla, että kyllä NN:llä on kalenterissa aikaa samana iltapäivänä. Pieni lisäodotus, ja sen jälkeen kummeksuva kysymys, että miten niin on varattu jokin aika – järjestelmässä ei näy mitään. Toivomukseeni varata aika taas vastaus oli: ei se nyt kyllä käy, hän on varattu loppupäivän. ”No mitä sitten pitäisi tehdä”, oli viimeinen kysymykseni. ”Tulkaa sitten tänne Mikonkadulle heti kun Nordeasta pääsette, toinen kerros, laitetaan edes paperit vetämään.” Oh hoh.

* * *

Nordean International Bankingin nahkapöytien ja itämaisten mattojen graniittilinnasta  päästiinkin, ja siirryttiin ruuhkaiseen OP:n konttoriin, jossa pankin prestiisistä muistutti lähinnä marmorilattia. Pääsimme käsittelyyn heti, ja selitimme asiamme.

Rauhallinen pankkivirkailija nyökkäili kaikkeen, mitä sanoimme, laittoi eteen täytettäväksi suomalaisille yhtiöille suunnitellun tilinavaushakemuksen (kysymyksissä oli mm. myynnin jakauma kaupungeittain) ja lähti kopioimaan koko pumaskaa.

Kun tuli erityisen vaikea kysymys, niinkuin tulisiko tai miltä osin suomalaisten ostama AGD tulisi tulkita vienniksi ja montako prosenttia yhtiön liikevaihdosta se muodostaa vuonna 2010 tai 2011, kysyimme saadaksemme neuvoa. ”Kyllä, eiköhän se ole mahdollista”, oli harkitun oloinen vastaus kerta toisensa jälkeen.

Loppuhuipennus tämänkin harjoituksen jälkeen oli muistutus: ”Meillä ei oikeastaan edes avata tilejä ulkomaalaisille yrityksillä. Nämä paperit laitetaan kuitenkin eteenpäin. He ehkä ottavat teihin yhteyttä.”

* * *

Masennus ei silti käynyt mielessämmekään, kun lähdimme Makkaratalon Sampoon. Olihan Osuuspankista selvitty selvästi nopeammin kuin Nordeasta, minkä johdosta oli aikaa kiertää koko sarja. Muuten joutuisi palaamaan asiaan uutena päivänä – asia, joka ei muiden toiminnan pystytystöiden keskellä erityisesti kiehtonut.

Sammossa meidät otti neljännessä kerroksessa vastaan asiantunteva, ja jopa ihan inhimillistä kontaktia ottava kokenut virkailija. Olonsa alkoi tuntea melkein kotoisaksi.

Ilman eri kehoitusta oli tiskin toiselle puolelle ilmestynyt myös tulkki, jolle ei tosin ollut siinä roolissa käyttöä – meidän puolella kun kaikki puhuivat hyvää suomea, ja seniorivirkailija ei ilmeisesti ymmärtänyt viroa lainkaan. Hauska yksityiskohta oli, että hän jossain vaiheessa ilmeisesti luuli, että minä puhuisin viroa, kun muutkin meikäläiset puhuivat.

Paperit kopioitiin ja lomake täytettiin, kuinkas muutenkaan, mutta tällä kertaa ei uhkailtu viikkokausia kestävillä hallinnollisilla prosesseilla ennen kuin tilin avauksen mahdollisuus saataisiin selville. Kun työpäivä lähestyi päätöstään, pistettiin pikemminkin hihat heilumaan, että ainakin kaikille kolmelle saataisiin henkilökohtaiset tunnukset luotua, sopimukset allekirjoitettua ja passit kopioitua.

Olin iskenyt odottaessani silmäni kultapossuun. Alkuperäinen ehdotukseni päästä käpälöimään takaseinällä olevaa possua oli aiemmin hylätty, mutta kun lähdimme, sain kuulla saavani yhden ihan omaksi:

– Risto Pietilä

This entry was posted in Perustaminen and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 vastausta artikkeliin: Pankkitilien avaaminen Suomeen ulkomaiselle yritykselle

  1. Markku Alhonen sanoo:

    Tilin avaaminen vaikka tähän tarkoitukseen pitäisi olla peruskauraa. Tuntuu olevan aika kankeeta vaikka kohteet oli Suomesta Ruotsista ja Tanskasta. Mittavinta kehitystä on tapahtunut Sammossa, kun se on Postipankista virtaviivaistettu (osin tekijämiesten toimesta) nykyseen asuun, vaikka olikin hankaluuksia tilien kanssa Tanskalaitumisvaiheessa.
    Toivottavasti ne ei pelkää, että Silverban vie asiakkaat suoraviivaisella toiminnalla.

  2. Janne Laine sanoo:

    Kiitos mielenkiintoisesta artikkelistasi ja hauskasta tavastasi kertoa tarinasi..🙂

  3. arsti sanoo:

    eli OP on ollut surkea jo vuonna 2010 ja se on mennyt entistä pahemmaksi vuoteen 2016 tultaessa. yritystili ei aukea useimmiten lainkaan. siis suomalaiselle ja puhdasluottotietoiselle. onneksi on muitakin pankkeja. suosittelen kiertämään OP:n mahdollisimman kaukaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s