Kuluttajien luottamuksen ansaitseminen

Silverbank on valinnut kuluttajamarkkinoille tulemisensa tavaksi sosiaalisen median sovellukset, avoimuuden ja verkostoitumisen. Myös taustatietojen – toimintaan liittyvien eri maalaisten yhtiöiden ja avainhenkilöiden roolien ja finanssien – etukäteinen esittely on ollut ennen näkemättömän avointa. Linjaus on tuntunut intuitiivisella tasolla alusta asti nappivalinnalta, mutta miksi – nyt on jo hetki aikaa huoahtaa ja tarkastella valintaa analyyttisesti.

Näemme muutamia trendejä:

  1. Twitter kasvattaa asemaansa ns. agenda setterinä eli sen määrittäjänä, mitkä uutiset ovat tärkeitä ja mistä maailma puhuu.
  2. Ostopäätöksistä yhä suurempi osuus tehdään vertaisarvioista luettujen suositusten ja kokemusten perusteella.
  3. Kuluttajatuotteiden tekniset ongelmat ratkaistaan googlettamalla keskustelupalstoja – harvemmin enää tuotteen manuaalien sisällysluetteloja skannaamalla.

Yhteistä trendeille on se, että uutisointi ja päätöksenteko hajautuu verkkoon, ja parhaat lähestymistavat löytyvät suuren joukon yhteisessä prosessissa, joka on kaikille avoimesti nähtävillä.

Tiedonkulun ja ongelmanratkaisun prosessin muutosta tähän suuntaan on mielenkiintoista seurata ja pyrkiä ymmärtämään. Esimerkiksi, mikä on painetun lehtiartikkelin totuusarvo suhteessa verkossa olevaan tietoon? Jos uutisarvoinen asia sattuu juuri lehden mentyä painoon, jää seuraavan päivän paperilehdelle uutisoinnissa statistin rooli. Voiko se enää vaikuttaa verkossa muodostuneeseen vallitsevaan tulkintaan tapahtumien kulusta? Vai onko ainoa mahdollisuus hyväksyä johtopäätökset ja ainoastaan tehdä siisti reportaasi?

Entä jos lehti on ensimmäinen, joka julkaisee aiheesta? Mitä merkittävämpi uutinen, sen nopeammin keskusteluryhmät versovat. Artikkelin faktat varmistetaan ja sadat kiinnostuneet googlettavat lisätietoa aiheesta. Muodostuuko tässäkin konsensus uutisesta, ja mikä on alkuperäisen artikkelin rooli?

Meidät on altistettu ärsykeähkylle, ja vain harvoin minulla on mahdollisuus tutkia kiinnostavan väitteen taustoja. Tällöin voin kuitenkin arvioida väitettä suhteessa sen esittäjään ja minuun:

Väitteen esittäjän muut ansiot. Jos jokin taho esittää väitteen, jonka totuusarvosta en tiedä, tutkin muita ko. tahon esittämiä väitteitä ja niiden totuusarvoa. Pystynkö validoimaan aiempien väitteiden totuusarvoa: esimerkiksi tulevaisuudesta esitetyt arviot, mitkä tahansa tilastotiedot, riippuvuudet tai analyysit. Löydänkö väitteitä, jotka pystyn suoraan todistamaan vääriksi oman kokemukseni perusteella? Löydänkö toisaalta rajauksia siitä, mihin ko. taho katsoo asiantuntemuksensa loppuvan, ts. ’tästä aiheesta tietävät paremmin alan asiantuntijat A, B ja C’? Onko minulla aikaisempaa kokemusta ko. tahon asiantuntemuksen rajoista?

Suosituksia voi käyttää myös kääntäen: jos on varma, että jokin taho esittää väitteensä tietyllä painotuksella, voi tämän arvioidun vääristymän suodattaa pois. Joskus hyvässäkin tarkoituksessa annettu suositus voi johtaa omalta kannalta epätoivottavaan lopputulokseen. Tällöin kannattaa toimia päinvastoin. Suositusten perusteella voin vahvistaa sekä ystävyyttä että omaa vastakkaista preferenssiäni, kun tunnen suosittelijan ja ymmärrän hänen lähtökohtansa.

    Kun Silverbank 1.11. alkaa tarjota palvelujaan, sen on ansaittava luottamuksensa monien sidosryhmien silmissä. Virolaisella yhtiöllä on altavastaajan asema useimmissa Euroopan maissa olevien kuluttajien silmissä. Kotimarkkinat taas ovat pienet. Ensimmäisenä vuonna odotamme valtaosan asiakkaista tulevan Suomesta, ja tämä on varmasti kaikkein kovin testi suomalaisten isällisen asenteen johdosta. Myöhemmin suomalaiset ovat vain yksi asiakasryhmä monien joukossa, kun Internetin välityksellä paljon suuremmissakin maissa asuvat pääsevät ostamaan Tallinnasta hopeakolikoita.

    – Astrid Pietilä

    This entry was posted in Perustaminen and tagged , , . Bookmark the permalink.

    Yksi vastaus artikkeliin: Kuluttajien luottamuksen ansaitseminen

    1. Minustakin valittu avoimuuslinja on ollut oikea valinta:
      1. On raikasta olla edistämässä sellaista yritystä, joka pyrkii tekemään asiat uudella tavalla.
      2. Tällä painotuksella olemme saaneet blogiin yli 10000 käyntiä, näistä monet sosiaalisen median vaikuttajilta, jotka seuraavat tarkoin menestystämme uuden ja vanhan toimintakulttuurin risteyskentässä.
      3. Mitä enemmän kertoo itsestään (Silverbankista) blogiin, sitä helpommin potentiaaliset asiakkaat saa vakuutettua muuttumaan oikeiksi asiakkaiksi.

      Ehkä tärkeimpänä: Silverbankin toiminta rikkoo kaikkia totutun finanssibisneksen raja-aitoja. Se on käytettyjen jalometallikolikoiden osto- ja myyntiliike, joka tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden noutaa ostamansa asiakkaalle sopivana ajankohtana. Väliajan kolikot voi pitää holvissa ilman eri hintaa. Ostaminen ja myyminen onnistuvat samalla päivän hinnalla. Tällaista ei aikaisemmin ole ollut, ja siksi on selvää, että asia pitää selvittää:
      – Se ei ole pankki, mutta se tavoittelee asiakkailta samoja varoja, joita on tyypillisesti pidetty pankeissa. Asiakkaiden varoja ei koskaan säilytetä kauppaa ennen tai jälkeen, vaan rahan siirto = sitova kauppa.
      – Se ei ole finanssipalveluyritys, koska se ei käy kauppaa rahoitusvälineillä, mutta sen palveluilla fyysiset kolikot saadaan käyttäytymään yhtä joustavasti kuin ne olisivat rahoitusvälineitä.
      – Se ei ole veronkiertoa, vaikka kolikoista ei peritä arvonlisäveroa eikä yhtiön voitosta yhteisöveroa. EU:ssa muutkin maat voivat tehdä toimintaympäristöstä houkuttelevan koko unioniin tähtävälle bisnekselle, joka tuo lopulta runsaasti työpaikkoja, verotuloja (mm. palkkavero, osinkovero) ja hyvinvointia.
      – Se ei ole rahanpesua, koska kaikki rahaliikenne tapahtuu pankkitilien kautta ja on koko ajan viranomaisten valvonnassa.

    Vastaa

    Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

    WordPress.com-logo

    Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

    Twitter-kuva

    Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

    Facebook-kuva

    Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

    Google+ photo

    Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

    Muodostetaan yhteyttä palveluun %s