Startupit ja sosiaalinen media

Miksi Silverbank viestii itsestään pääosin sosiaalisessa mediassa ja muualla internetissä? Syyt tähän ovat yksinkertaisia – mm. viestintä on yritykselle käytännössä ilmaista, potentiaalinen kuulijamäärä suuri ja kaikki yrityksen ympärillä pyörivä keskustelu arkistoituu automaattisesti useille servereille eri puolelle maailmaa (esim. hakukoneet), eli kiinnostuneiden on jälkeenpäin helppo tutustua yrityksen viestinnän kehitykseen ja yrityksen ympärillä pyöriviin aihealueisiin.

Eräs ystäväni esitti viime viikolla, että tärkeä osasyy Angry Birds -pelin jatkuvaan menestykseen on sen korkea sijoitus ja loistavat asiakasarviot Applen iTunes Storen listoilla. Uudella asiakkaalla on siis kovin vähän menetettävää pelin ostamisessa, koska ”jo niin moni muukin on sitä kokeillut ja siitä tykännyt.” Samaan tapaan sosiaalisen median kautta millä tahansa yrityksellä on siis mahdollisuus lyödä itsensä maailmanlaajuisesti läpi, kun ihmiset levittävät tietoa yrityksestä eteenpäin toisilleen. Lopputuloksena voi olla joko hetkellinen muoti-ilmiö tai pitkäaikainen läpimurto, joista molemmista on toki hyötyä yritykselle (jälkimmäisestä toki enemmän, mutta lopputuloksen määräytymiseen yritys voi vaikuttaa vain osittain).

Aalto Venture Garagen Summer of Startups (SoS) -ohjelman alkukesän karsintapitchauksen jälkeen paikalla olleet yritysvalmentajat kehottivat kaikkia yrityksiä (niin ohjelmaan mukaan päässeitä kuin siitä karsiutuneitakin) aloittamaan aktiivisen viestinnän sosiaalisessa mediassa ja blogissa, koska se on ilmaista markkinointia. Kesän aikana on voinut seurata, kuinka yritysten aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on muokkautunut ja muuttunut. Esimerkiksi IncSpark jaksoi koko ohjelman ajan aktiivisesti päivittää blogiaan ja Twitteriään, mistä uskoisin olleen hyötyä brändille. Ainakin minä kävin lähes päivittäin tarkistamassa, miten SoS heidän osaltaan etenee.🙂

Sosiaalinen median hyödyt eivät rajoitu pelkkiin teknologiayrityksiin, vaan kuka tahansa pystyy hyödyntämään sosiaalista mediaa viestinnässään ja siten kasvattaa omaa seuraajakuntaansa. Tärkeää on löytää oma näkökulma, jonka kautta lähestyy potentiaalisia kuulijoita. Esimerkiksi ravintolayrittäjä voi vaikka kirjoittaa ruoka- ja reseptiblogia tai Facebook-sivua. Mahdollisuudet ovat oikeastaan rajattomat.

P.S. Suomi on World Economic Forumin mukaan maailman 7. kilpailukykyisin maa, joten ei muuta kuin omaa yritystä pystyyn. Esimerkiksi pientä nettibisnestä on helppo pyörittää nollakuluilla vaikka omalta kotikoneelta ja viestintää voi hoitaa vaikka Facebookissa omassa profiilissaan🙂

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

9 vastausta artikkeliin: Startupit ja sosiaalinen media

  1. ristopietila sanoo:

    Tiivistäisin vielä some-keskeistä strategiavalintaa seuraavalla:

    1. Suomessa on vain nelinumeroinen kourallinen parina viime vuonna jalometallisijoittajiksi ryhtyneitä. Tämä on alle 1% esim. tallettajien määrästä.
    2. Jalometallit ovat uusi juttu, 100% omistustiliin perustuva säilytyspalvelu on uusi juttu, rahojen sijoittaminen Viroon tuntuu monesta hulluudelta, yhtiö on uusi.
    3. Tavallisella mainonnalla on uskottavuusongelma. Monia huijaustuotteita on markkinoitu pankkien ja muiden toimesta isolla rahalla ja ihmiset ovat menettäneet paljon.
    4. Silverbank ei halua samaistua em. joukkoon eikä voisikaan, koska yhtiön tarkoitus on tuottaa voittoa eikä tuhlata jättisummia markkinointiin.
    5. Luultavasti uudet asiakkaat uskaltavat parhaiten tulla asiakkaiksemme, kun kuulevat suosituksen omilta kavereiltaan, jotka ovat jo käyttäneet palvelua. Näin epävarmuuden voi hälventää.
    6. Sosiaalinen media on se kanava, jossa tieto uusista hyvistä jutuista leviää jopa viraalisti. Nopea kasvu ja kasvajalle pienillä kustannuksilla!
    7. Lähteminen someen ainoana kanavana on varma tappioresepti yritykselle, jonka toiminta ei kestä päivänvaloa tai edes sellaiselle, joka ei pysty tarjoamaan selkeästi erottuvaa asiakashyötyä kilpailijoihin nähden.

  2. bloggausfi sanoo:

    Toivottavasti some tavoitta tavalliset henkilöt joille olisi tärkeätä säästöjen turvaaminen. Täällä on monella kohtalainen tili olemattomalla korolla kuluja aiheuttamassa. Silti ainoa viestiväline on lankapuhelin.

    • Someen keskittyminen rajaa toki kohderyhmää erityisesti niihin, jotka käyttävät sitä. Mitä, bloggausfi, ehdottaisit mainitsemasi ryhmän tavoittamiseen? Meidän toiveemme on word of mouth some-aktiivien kautta.

      • bloggausfi sanoo:

        Kovin mielelläni ehdottaisin jotain, ei tule mieleen hyviä memetelmiä. Siksi otinkin asian esille teräväpäisempien mietittäväksi.
        Kyseiselle ryhmälle nettipankkien käyttö on ylivoimaista, vaikka SIlverbankin idean pystyisi ymmärrettävästi perustelemaan.
        Vaikea tilanne. Vaatisi kolmannen sektorin työtä.
        Taitaa olla parempi palata asiaan jonkun ajan kuluttua.

      • Suomalaisten keski-ikä on 41 vuotta – ja sekin on enemmän kuin mitä olin luullut. Twitterin käyttäjien keski-ikä maailmanlaajuisesti oli eräässä tutkimuksessa 39 vuotta, mikä siis ylittää maailman ihmisten keski-iän jo selvästi. Samoin Facebook on ikävöitynyt hyvää vauhtia.

        Vaikka prosentuaaliset huippuvuodet on juuri nähty, sosiaalisen median käyttö (% populaatiosta) kasvaa edelleen hyvää vauhtia. Tämä kuitenkin peittää alleen sen, kuinka paljon somessa olijoiden yhteenlaskettu ostovoima kasvaa: Kun Facebook imee entistä enemmän 50-60v -käyttäjiä, heidän sijoitusvarallisuutensa on toisessa kertaluokassa kuin keskimääräisen 15-, 20-, 30- tai edes 40-vuotiaan. FB:iin keskittymällä saattaa ensi vuonna tavoittaa 2-kertaisen määrän rahaa vaikka palvelun käyttäjämäärä ei kasvaisi yhtään!

        Tietenkin palvelisimme mielellämme kaikkia, mutta se ei näillä muskeleilla ole kuitenkaan mahdollista. Pyrimme suuntaamaan tykö tulemisemme sinne, missä näemme merkittäviä kasvumahdollisuuksia useita vuosia tulevaisuuteen.

  3. Samuli Pahalahti sanoo:

    Mutta missä viipyy Silverbankin Facebook-sivu!

    • Hei wait a moment… Olet firman osakas! Odotan, että maanantaiksi olet laatinut konkretiaa tihkuvan ehdotuksen siitä, mitä Facebook-sivulla voisi olla. Pääset toteutustiimiin että heilahtaa🙂

      Toinen vaihtoehto on että perustat Silverbankin fanitussivuston FB:iin ja sitten me haastetaan sinut oikeuteen unendorsed fanittamisesta.. Raskaan mediataistelun jälkeen myönnämme, että fanitus on oikeastaan hyvä juttu ja saat sovittelukorvauksena 10000 kpl ilmaisia liittymisiä, 1000 kpl Silverbank-hiirimattoja, 100 kpl kutsuja VIP-strategiaristeilylle ja 10 kpl Senior Advisor -arvoja jaettavaksi kavereillesi.

      Valinta on sinun!🙂

      • Samuli Pahalahti sanoo:

        No enköhän minä voi jotenkin asiassa auttaa. =)

  4. Martin von Willebrand sanoo:

    Nyt on muuten Incspark mennyt betaan. Käypä tarkistamassa.

    T: aktiivinen käyttäjä

    PS. Toivon hyvää Incsparkille, koska se ratkaisee ainakin mun projekteissa viestinnän vaikeuksia (ja Incsparkin bisnesmalli kannustaa käyttäjiä osallistumaan).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s