Multitasking ja jaksaminen osa 2

Tämä bloggaus on jatkoa aiemmalle postaukselleni, joka käsitteli jaksamista enemmän yleisemmällä tasolla. Nyt jatkan aihetta askeleen pidemmälle ja käsittelen sitä, miten pystyy pitämään palaset kasassa ja stressin kurissa silloin, kun on monia toisiinsa täysin liittymättömiä projekteja tms. meneillään.

Jaksota päivän ohjelma lyhyiksi pätkiksi

Ajatustyötä vaativassa työssä saman ongelman pohtiminen useita tunteja putkeen harvoin johtaa mihinkään hedelmälliseen, koska parin tunnin jälkeen aihealue alkaa helposti puuduttamaan ja ajatukset harhailemaan, jolloin tehokkuus väistämättä laskee. Lyhyet tauot auttavat toki tähän ongelmaan jonkin verran, mutta olen itse huomannut, että päiväohjelman jaksottaminen tunnin tai kahden pituisiksi erillisiksi ”työpaketeiksi” aihealueittain toimii paljon paremmin. Aiheen vaihtuessa mielenkiinto herää uudestaan ja siten pystyy työskentelemään taas maksimikapasiteetillaan. Lyhyehköt työpaketit auttavat myös asettamaan selkeitä ja riittävän pieniä tavoitteita omaan työskentelyyn, mikä lisää motivaatiota suorittaa tehtävät lyhyemmässä ajassa. On paljon helpompaa ja mielekkäämpää ajatella, että tänään suorittaa projektin yhden osa-alueen kokonaan loppuun, kuin miettiä mahdollisesti kuukausien päässä olevaa deadlinea. Jälkimmäisessä ainakin minä ajaudun usein siihen, että deadline onkin edessä yllättäen, osaprojektit ovat vaiheessa, ja sen vuoksi edeltävät päivät venyvät pitkiksi.

Haasteena jaksottamisessa on pakettien määrittäminen siten, että ne ovat riittävän tiiviitä sekä erillisiä, mutta hetken harjoittelun jälkeen siinä onnistuu hyvin. Lisäksi työkuva vaikuttaa huomattavasti siihen, onko paketoiminen mahdollista. Esimerkiksi yliopiston läsnäolokäytännöt mahdollistavat sen, että osallistumispakko on vain murto-osalla kursseista, ja voin hyvin hyödyntää kurssikohtaisia projektipaketteja harjoitustöissä ja tenttiin kertaamisessa. Samaan tapaan Silverbankin itseohjautuva organisaatio antaa minulle vapaat kädet tehdä työt siellä, missä se minulle parhaiten sopii. Toisaalta vaikkapa kiinteistönvälityksessä asunnon myyminen parissa tunnissa ei liene mikään läpihuutojuttu, joten jaksottaminen saattaa olla huomattavasti haastavampaa.

Kaikkea ei tarvitse tehdä täydellisesti

Koska olen luonteeltani jonkinasteinen perfektionisti, tämä kohta oli minulle henkilökohtaisesti vaikein omaksua ja on sitä joskus edelleenkin. Aiemmin minun oli vaikea saada itseni toteamaan projekti valmiiksi, jos se en ollut siihen 100% tyytyväinen. Väkipakolla olen kuitenkin opettanut itseni priorisoimaan ja enää minulle ei tule morkkista siitä, jos kaikki asiat eivät ole täydellisesti viimeisteltyjä. Kannattaa kokeilla vaikkapa listata asiat tärkeysjärjestykseen ja pisteyttää työpanos siten, että listan kärkipään asiat tekee mahdollisimman hyvin ja loppupuolen kohdalla jättää täydellisyyden hiomisen väliin. Priorisoinnissa voi käyttää kriteerinä esimerkiksi sitä, kuinka julkisesti lopputulos on esillä. Jos teet jotain vain itsellesi, miksi sen tarvitsisi olla täydellistä?

Muista levätä riittävästi

Viimeiseksi käsittelen myös nukkumisen ja levon tärkeyttä, josta Matildakin jo ansiokkaasti kirjoitti. Jotta palaset pysyvät kasassa, riittävän pitkät yöunet ovat multitaskatessa oikeastaan pakollisia. Nukkuessa aivot prosessoivat päivän aikana omaksutut tiedot, mikä helpottaa hahmottamaan kokonaisuudet paremmin seuraavana päivänä. Hyvät yöunet auttavat siten myös ongelmanratkaisussa – edellisenä iltana mahdottomalta tuntuva ongelma saattaakin aamulla tuntua helpolta. Tutkimusten mukaan 7-9 tunnin pituiset yöunet ovat työssäkäyvälle optimaaliset, mutta toki jokainen on yksilö ja tarkkaa tuntimäärää ei voi määrittää. Liian lyhyeksi jäävät yöunet paitsi vaikeuttavat palautumista, aiheuttavat myös liudan terveysongelmia. Olen Vesan kanssa samoilla linjoilla siitä, että kunnon yöunet ovat usein riittävän hyvä syy myöhästymiseen töistä. Parin tunnin nukkumisella tuottavuus kärsii vääjäämättä.

Lepo ei myöskään rajoitu vain nukkumiseen, vaan sisältää myös sen, että pystyy pyhittämään päivittäin aikaa myös töiden ulkopuolisille asioille. Tunnen monia, jotka keskittyvät vain uraansa ihmissuhteiden ja uusien kokemusten kustannuksella. Kuitenkin tutkimusten mukaan sosiaaliset suhteet ovat juuri niitä, jotka vaikuttavat eniten mielialaamme niin positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä. Pitäessä hyvää huolta lähimmäisistä pystyy samalla pitämään huolta itsestään, ja työelämän ulkopuoliset ongelmat eivät vaikuta työntekoon. Sama tietenkin myös toisin päin.

P.S. Kannattaa myös hankkia jokin hyvä kalenteri. Kirjaamalla tärkeät tapahtumat kalenteriin pystyy hyvin pysymään kärryillä siitä, mitä pitäisi olla tehtynä ja milloin. Vaikka tämä lienee monelle itsestäänselvyys, esimerkiksi minä en käyttänyt kalenteria ennen armeijaa lainkaan. Sen jälkeen oli pakko hankkia, koska huomasin, että aikataulun pitäminen mielessä vie aivan liikaa aivojen resursseja. :)

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Multitasking ja jaksaminen osa 2

  1. heimohanninen sanoo:

    Joo, aivan totta. Aivot ei jaksa paahtaa samaa asiaa kovin pitkään – ainakaan innovatiivisesti. Parin tunnin ”työpaketit” ovat hyvä lähtökohta. Alle tunnin jutut laittaa swapperin koville eikä oikein ehdi tutustua juttuun kunnolla – pois käsistä vaan. No se sopii niille ”ei tartte olla täydellinen”. Sposteihin vastailen keneltä tullut- periaatten mukaan ja mahdollisimman nopeasti. Mun ongelma on että on nytkin neljä inboxia joita pitää tähyillä. Kaksi tärkeintä onneksi tulee taskuun (jossa on känny). En silti ole mobiili-sposti friikki – se vaan on kätevää että voi tarvittaessa ”olla töissä” hetken ja sitten jatkaa aamupäivän fillarilenkkiä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s