Uneton Lauttasaaressa

Kaiken työtahdon ja panostuksen vastapainoksi tarvitaan säännöllisesti riittävä määrä unta palloon. Kuten Vesakin esitti, on jo aika ottaa puheeksi tämä menestysreseptimme keskeinen osatekijä!

Höyhensaariaihe koskettaa koko ihmiskuntaa ja on muutenkin yllättävän painavaa asiaa – kuten sijoitushopeakin, joka siksi kannattaakin hankkia suoraan Silverbankin holviin! Lisäksi olen itse hereillä unirytmini kannalta epätyypilliseen aikaan, joten eikun blogaamaan!

Unella, sen laadulla, määrällä ja ajoituksella on merkitystä sekä suorituskyvyn, hyvän fiiliksen, sekä pidemmän tähtäimen fyysisen ja henkisen terveyden kannalta. Kuinkas muutenkaan.

Esimerkiksi Tiede-lehti kertoo suomeksi unifaktoista asiallisesti ja pureskeltavassa muodossa. Kuten myös tämä Suomen UnitutkimusSeuran lehdistötiedote. Lue nämä, jos et muita linkkejä tästä viestistä auki klikkaa!

Univaje on tavallista, mutta ei mitenkään suositeltavaa. Unta ei voi nukkua varastoon. Liian vähä uni muuttaa ihmisen hormonitoimintaa ja aineenvaihduntaa. Yksi tärkeä tekijä on ilmeisesti stressihormoni kortisolin lisääntynyt tuotanto. Se altistaa ihmisen ylipainolle, verenpainetaudille ja aikuisiän diabetekselle. Univaje heikentää vastustuskykyä ja altistaa tartunnoille. Luovuuskin menee, stressi vaivaa ja muisti pätkii. Miltä kuulostaa?

Jos arvostat terveyttäsi, satsaat myös yöuneesi.

Ihanteellinen unen määrä riippuu henkilön iästä, mutta on toki yksilöllistä. Uutta tietoa tihkuu edelleenkin. Itselläni se perus basic kahdeksan tuntia tuntuisi parhaalta, mutta tunnen työssäkäyviä ihmisiä jotka pärjäävät mainiosti, terveinä ja iloisina alle kuuden tunnin yöunilla. Ei sillä, myös pitkäunisuus on terveysriski.

Yhtämittainen pitkittynyt valvominen on verrattavissa humalatilaanSeuraukset näkyvät alentuneessa reaktiokyvyssä, arvostelukyvyssä ja arviointikyvyssä. Liikenteessä onnettomuusriski kasvaa .

Keskittymistä ja suorituskykyä vaativat haasteet kannattaisi siis kohdata levänneenä ja virkeänä.

Aina se ei vain ole mahdollista… Tässä siis muutama vinkki hereillä pysymiseen jos silmäluomet painavat kuin lyijy, töissä ollaan ja hereillä on pakko pysyä. Omaa kokemusta löytyy vinkeistä 2, 5, 8, 9.

Esimerkki #8 Energisoiva musiikki: Pari vuotta sitten jouluaattona olisin satavarmasti nukahtanut rattiin, ellen olisi koko kahden tunnin matkan ajan luukuttanut Iron Maidenin kappaletta ”Can I play with madness?”, laulanut reippaasti mukana, heilunut tahdissa mitä pystyi ja vielä rummuttanut rattia samalla – sujuvan liikennesäännöt ja hyvät tavat toki parhaani mukaan huomioiden. Ei niitä parhaita hetkiä, myönnetään. Tarkoitus keksii keinot. Jouluaattoa oli kuitenkin pakko ehtiä viettämään.

Kun vauhtiin pääsee on hankala lopettaakaan. Tästä se uusi aamu aukeaa, täynnä haasteita ja mahdollisuuksia, täynnä Elämää jos sen niin haluaa ottaa.

”Make rest a necessity, not an objective.” – Jim Rohn

Nukuitko Sinä hyvin? Miten saat parhaiten unenpäästä kiinni? Käynnistysvinkkejä näin aamun kunniaksi?

– Matilda Smeds

P. S. Kun päivä jälleen yöksi kääntyy… 😉

Ristolle ja muille kahvinystäville vielä boostia kunnon kupillisesta!  C|_|

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s