Tee se itse ja saat startupin kulut kuriin

Aloittelevat yritykset yleensä mielletään vääjäämättä tappiollisiksi. Palvelukonseptin hiomiseen, tuotekehitykseen, tilojen vuokriin ja kaikkeen muuhun menee mahdollisesti huomattavia summia rahaa ja usein yritys alkaa tehdä voittoa vasta parin vuoden jälkeen toiminnan aloittamisesta. Lisäksi ulkopuolisille maksetaan joskus huomattaviakin summia esimerkiksi brändi-ilmeen tai mainosten suunnittelusta. Usein tappiollisille aloitteleville yritykselle annetaan anteeksi ja asia painetaan villaisella ajattelemalla ”no se firmahan on vasta startuppi, ei sen tulekaan tehdä vielä voittoa”.

Vaikka yrityksen liiketoimintamalli ei sallisikaan alusta pitäen voitollista toimintaa, ei startup-vaihe saa olla tekosyy sille, että yrityksen pääomia käytetään epätehokkaasti. Esimerkiksi pienen ja aloittavan yhden hengen yrityksen ei usein kannata ostaa hienoja ja näyttäviä nettisivuja ulkopuoliselta palveluntarjoajalta, vaan kustannustehokkaampaa on usein opetella itse nettisivujen suunnittelun perusteet. Sama pätee myös esimerkiksi mainosten suunnitteluun. Sitä paitsi kerran opittua taitoa pystyy hyödyntämään useammin ja siinä kehittyy jatkuvasti paremmaksi, mikä vähentää edelleen insentiivejä ostaa vastaavaa palvelua ulkopuoliselta. Jos vastaan tulee ylitsepääsemättömältä kuulostava ongelma, netti on pullollaan keskustelufoorumeita ja muita palveluita, joissa ongelma ratkeaa niin ikään ilmaiseksi.

Joskus yritykset keräävät sijoittajilta huomattavia määriä rahaa. Jos rahaa kerätään yli tarpeen, johtaa se usein lepsuiluun budjettikurista, mistä Ristokin aiemmin mainitsi. Varsinkin ylikuumentuvien markkinoiden aikana tätä tapahtuu paljon. Esimerkiksi 2000-luvun alun IT-kuplan aikaan alan yritysten liikeidealla ei sinänsä ollut väliä, riitti vain olla. Liiketoimintamalliltaan tai operatiivisilta prosesseiltaan täysin absurdit yritykset kuten Pets.com (eläintarvikkeita netissä) tai suomalainen Riot Entertainment (kivi-paperi-sakset pohjaisia mobiilipelejä matkapuhelimeen järkyttävillä kustannuksilla, kannattaa katsoa tästä tehty dokumenttielokuva) saivat rahoittajilta miljoonia ja taas miljoonia, jotka kuplan puhjettua olivat kuin kaivoon heitettyä rahaa. Pets.com oikeastaan räjäytti pankin, kun se keräsi listautumisessaan yli 82 miljoonaa dollaria ja käytti näitä rahoja mm. niinkin hyödyllisiin tarkoituksiin kuin reilut 1,2 miljoonaa dollaria SuperBowlin aikana näytettyyn TV-mainokseen, vaikka yritys teki tappiota oikeastaan jokaisessa myynnissä. Kuplan puhettua kyseinen Amazoninkin tukema firma oli nurin 9 kuukaudessa. Ei siis kannata haalia liikaa sitä ylimääräistä rahaa, niin ei tule polttavaa tarvetta käyttää sitä. 🙂

Viimeisenä mainottakoon vielä se, että perustajatiimin valinnalla pystyy hyvin vaikuttamaan siihen, mitä kaikkea ja millaisella jäljellä saa tehtyä ilmaiseksi. Kannattaa siis valita tiimi, jonka taidot tukevat toisiaan ja joka ei siis ole liian homogeeninen. 10 koodarilla ei tee hirveästi mitään, jos yrityksen tavoite on tarjota asiakkaalle esimerkiksi käsityönä tehtyjä huonekaluja, vaikka tiimin jäsenet olisivatkin parhaita kavereita keskenään.

Advertisements
Kategoria(t): Perustaminen Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Tee se itse ja saat startupin kulut kuriin

  1. Kimmo Rouhiainen sanoo:

    Tuo on aivan totta, että itse tekeminen ja opettelu kannattaa.
    Tiettyjen yleisten liiketoiminnan pyörittämiseen liittyvien perustaitojen ja tietojen hankinta, ei auta pelkästään itse tekemisessä. Usein ammattilainen tekee parempaa jälkeä vaikkapa Webbisivu-suunnittelussa, mainossuunnittelussa tai IT-tuessa, mutta vaikka yrityksellä olisikin jo rahaa käyttää ammattilaisia, ei omat taidot mene siltikään hukkaan. On helpompi tilata oikeita asioita myös ulkopuolisilta toimittajilta, mitä enemmän ymmärtää itse toimittajan työstä. Kokemattomalle myydään helposti vääriä palveluja ja mahdollisesti liian kalliilla, eikä laadunvalvontakaan ole helppoa, jos ei itse ymmärrä mitään ostamansa palvelun tai tuotteen päälle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s