Miksi ylikilpaillut alat kiinnostavat yrittäjiä?

Viime viikkoina mediassa on puitu Finnairin ja AirBalticin välistä kädenvääntöä Finncommin omistuksesta. Ehtipä kiistelty lentoyhtiö tässä välissä jo lopettaa lennot muutamalle pienemmälle paikkakunnalle kannattamattomina, mutta ainakin minun yllätyksekseni korvaava palveluntarjoaja aloitti korvaavan vain muutaman päivän kuluttua. Vaikka toimi sai suurta julkisuutta, ensimmäisellä lennolla oli mukana vain kourallinen ihmisiä, mikä ei luultavimmin suurempia tuottoja yritykselle tuonut. Mikä siis sai Wingon jatkamaan kannattamatonta lentoreittiä?

Lentoliikenteen houkuttelevuutta yrittäjille on pohdittu maailmassa jo vuosia. Michael Porter, eräs maailman tunnetuimmista liiketaloustieteen professoreista, kehitti 1980-luvulla viiden voiman mallin, jonka avulla pystyy arvioimaan yritysstrategian houkuttelevuutta. Porterin mukaan lentoliikenne on esimerkki alasta, joka on mallin mukaan todella epähoukutteleva lähes jokaiselta osa-alueelta, mutta silti onnistuu houkuttelemaan jatkuvasti uusia yrittäjiä. Syynä tähän Porter esittää mediaseksikkyyden, joka on tässä tapauksessa tärkeämpää kuin tuotto-odotukset: olisihan se siistiä omistaa oma lentoyhtiö. Vähän samaan tapaan minusta olisi siistiä omistaa hyvä ravintola hyvältä paikalta.

Esimerkiksi mediassa usein esillä oleva pikavippitoiminta ei ole kovin mediaseksikästä, mutta suurten voittojen toivossa alalle on Suomessa ilmestynyt sekä uusia toimijoita että vanhojen toimijoiden operoimia uusia brändejä kuin sieniä sateella. Pikavippiyrityksetkin pystyvät kilpailemaan toisiaan vastaan pääosin vain hinnallaan vähän samaan tapaan kuin keskimääräiset lentoyhtiöt. Kuitenkin viime aikojen raporttien mukaan tälle alalle on tulossa ravistus, kun parikymmentä toimijaa on ottanut haltuunsa suurimman osan markkinoista ja pienemmät toimijat ovat auttamattomasti tappiollisia ja luultavasti tulevat sen vuoksi lopettamaan pikavippitoiminnan lähiaikoina. Toimialalla siis vallitsee perinteinen ”survival of the fittest”-ajattelu, jossa tappiota tekevät ja huonossa liiketoiminnallisessa asemassa olevat ymmärtävät jossain vaiheessa jättää leikin kesken tai asemoida itsensä uudella tavalla. Samaa ei voi sanoa lentoliikenteestä, jossa nollatulosta tai tappiota saatetaan tehdä jopa vuosia mahdollisesti vielä valtion tukemana, ja silti uusia kilpailijoita ilmestyy maailman markkinoille jatkuvasti lisäämään kilpailua.

Näin Suomessa konkurssikäytännöistä johtuen aloittelevat yrittäjät ovat onneksi pääosin fiksuja ja ymmärtävät painottaa kannattavuuden mediaseksikkyyden edelle. Toisaalta, jos mitään riskiä yrityksen konkurssista ei ole (mm. julkishallinnon omistamat yritykset) tai riskin toteutumisen vaikutus yrittäjän elämään on esimerkiksi rahoitusrakenteen vuoksi olematon, ei kellään ole insentiivejä tehostaa toimintaa tai ymmärtää lopettaa sen ajoissa. Kärjistetysti kyseessä on tällöin klassinen esimerkki ”moral hazard”-agenssiongelmasta.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Miksi ylikilpaillut alat kiinnostavat yrittäjiä?

  1. Joo, tästähän on ollut puhetta jo aiemminkin täällä, että pelkkä raha ei motivoi ihmistä. Esimerkiksi omasta yrityksestä haaveileva helsinkiläinen 24-vuotias kauppatieteen maisteri perustanee mieluummin yökerhon kuin tilitoimiston, vaikka jälkimmäisellä alalla rahan tekeminen on helpompaa.

    Tilanteen voi muuttaa se, jos tällä esimerkkimaisterilla on tuhansia euroja kuussa nielevä harrastus, joka on hänelle erittäin tärkeä. Silloin kannattaa tehdä työkseen sitä, mistä tienaa parhaiten, ja hoitaa elämästä nauttiminen sitten vapaa-ajalla harrastuksen parissa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s