Silverbankin asiakasryhmät

Silverbankin asiakkaat voidaan jakaa karkeasti ottaen kahteen ryhmään, kuluttajiin ja sijoittajiin. Koska Silverbankin eräs toiminnan perusteista on dynaamisuus, asiakkailla on mahdollisuus liukua ryhmästä toiseen oman elämäntilanteensa ja mielenkiintonsa mukaan. Sijoittajan ja kuluttajan ero saattaa joissain tapauksissa olla erittäin häilyvä. Tässä vaiheessa on kuitenkin syytä avata, miten nämä asiakasryhmät pääpiirteiltään eroavat toisistaan.

Kuluttajat

Kuluttajat ovat Silverbankin asiakkaita, joilla ei ole yrityksen osakkeita. Kuluttajat muodostanevat volyymiltään suurimman osuuden Silverbankin varastoimasta sijoitushopeasta, koska pelkästään Suomessa yksityisiä sijoituksia eri instrumentteihin on satoja miljardeja euroja. Koska palvelu on ilmainen, sijoitus on inflaatiosuojattu ja Silverbankin AGD-hinnat ovat Pohjois-Euroopan halvimmat, kuluttajilla on vahva insentiivi lähteä toimintaan mukaan. Tyypillinen ryhmään kuuluva asiakas voi olla esimerkiksi kyllästynyt oman pankkinsa sijoitustoimintaan, säästää asunnonostoaan varten, haluaa hajauttaa omaa sijoitusportfoliotaan mahdollisesti jonkun tutun suosituksesta, tai haluaa vain yksinkertaisesti kokeilla jotain uutta ja innovatiivista.

Kuluttajat eivät välttämättä tiedä tällä hetkellä kauheasti hopeasijoittamisesta tai sen mahdollisuuksista, joten kynnys ensimmäiselle sijoitukselle Silverbankissa saattaa olla korkea. Aiheeseen perehtymättömät kuluttajat eivät osaa luultavasti erottaa esimerkiksi sijoitushopeamarkkinoiden normaalin hintaheilunnan vaikutuksia sijoituksen lyhyen ja pitkän tähtäimen arvoon. Ylipäätään palvelukonseptin hahmottaminen saattaa tuntua kuluttajista haastavalta. Lisäksi säilytyksen sijainti Tallinnassa saattaa kasvattaa varautuneisuutta palvelua kohtaan.

Silverbank pyrkii perehdyttämään hopeasijoittamisen maailmaan ja Silverbankin palvelukonseptiin. Palvelun lanseeraushetkellä kuluttajille on tarjota valmiiksi laadittuja tutoriaaleja sekä yleisesti hopeasijoittamisesta että Silverbankin liiketoimintamallista. Avoimella viestinnällä pyrimme varmistamaan sen, että kuluttajat pääsevät tutustumaan konseptiin kokonaisvaltaisesti ja juuri silloin, kun se heille itse parhaiten sopii.

Sijoittajat

Sijoittajat ovat Silverbankin asiakkaita, joilla on yrityksen osakkeita. Sijoittajien päätasot ovat osakas ja partner, joista jälkimmäisellä on yli 10 yrityksen osaketta. Nämä tasot eroavat toisistaan lähinnä siinä, että partereilla on mahdollisuus ryhtyä Silverbankin markkinatakaajiksi. Markkinatakaajilla tarkoitetaan tahoja, jotka 1) myyvät kysyntähuippujen aikana osan omasta hopeastaan ja vastaavasti ostavat hopeaa myyntikausien aikana ja/tai 2) osallistuvat hopean maahantuontiin maksamalla osuutensa etukäteen yritykselle. Molemmissa tapauksissa sijoittajille tarjotaan kilpailullinen korvaus näiden kantamasta riskistä: ensimmäisessä korvaus määräytyy osittain Silverbankin määrittämän kestoliukumakertoimen avulla ja jälkimmäisessä ylimääräinen tuotto on suunnitelman mukaan noin 3%/maahantuontikerta. Markkinatakaustoiminta minimoi Silverbankin kantaman riskin holvin ulkopuolisessa toiminnassa, koska Silverbankin ei tällöin tarvitse itse ottaa lainkaan osaa maahantuontiin, ja täten vähentää myös kuluttajan kokemaa riskiä palvelua kohtaan. Risto kertoo markkinatakaustoiminnasta vielä lisää erillisessä ja tarkemmassa postauksessa lähipäivien aikana.

Sijoittajat eroavat kuluttajista osakeomistuksen lisäksi siinä, että he varmasti ymmärtävät hopeasijoittamiseen liittyvät riskit ja että he osaavat myös arvioida realistisesti markkinatakaustoiminnan riskejä ilman erillistä perehdyttämistä Silverbankin toimintaan liittyvään riskienhallintaan.

Sijoittajille on noin kuukauden kuluttua tiedossa mielenkiintoinen ja asiakasryhmän tarpeita palveleva ”yllätys”, josta kuulette lähipäivinä lisää.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

This entry was posted in Perustaminen and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin: Silverbankin asiakasryhmät

  1. Tarkennusta:

    Tavikset. Näillä ei ole elämässään erityistä kiinnostusta sijoittaa yhtään mihinkään, mutta ymmärrystä kuitenkin siitä, että rahan pitäminen tavallisella pankkitilillä ei ole pitkällä tähtäimellä viisasta. Taviksien rahasummat ovat pienehköjä 20-20 000€, ja heille on tärkeää, että Silverbank-tilille voi laittaa ja sieltä ottaa pois rahaa ilman kuluja. Tiliä pitää voida käyttää aktiivisesti ja myös pikanostomahdollisuus on tärkeä.

    Meidän haaste on vakuuttaa, että hopean arvo ei laske siitä, että sen hinta laskee 33% (on käynyt useasti viime vuosina) eikä arvo nouse vaikka hinta nousee 100% (on käynyt useasti viime vuosina). Tällaiset lyhytaikaiset heilahtelut kumoavat toisensa tilastollisesti, jos tiliä vain käyttää, eikä mieti hopean hintaa koko ajan. Jäljelle jää noin +18%/v trendinomainen hinnannousu.

    Sijoittajat. Sijoittajilla on sijoitusvarallisuutta, eikä hopeatiliä tarvitse myydä rahantarpeeseen. Tärkeämpi on mahdollisuus kyetä vaihtamaan omaisuusluokkien välillä. Tätäkään tuskin paljon tehdään, koska ne sijoittajat, jotka ylipäätään ovat päätyneet ostamaan hopeaa, eivät ole myymässä sitä ennen kuin järkevä aika on. Hopea.fi:n kirjanpidosta päätellen aika ei ole vielä, koska yhtiön myynti on 5-10-kertainen sisään tulevaan määrään verrattuna.

    Sijoittajat ovat tottuneet eri kohteiden välisiin arvonmuutoksiin. Hienosta nimestään ”sijoittajat” huolimatta tarkoitan tässä ketä tahansa lapsetonta henkilöä tai paria tai perhettä, jossa vanhemmat ovat yli 42-vuotiaita. Sijoittajuus on ajatusmalli- ennemmin kuin rahakysymys. Rahasummat ovat muutamasta tonnista aina hyvinkin suuriin asti.

    Hopeasijoittajat/ammattisijoittajat. Tässä ryhmässä haetaan maksimaalista tuottoa, joka itse asiassa tarkoittaa usein myös pienintä riskiä. Hopea on kylmästi harkiten tunnistettu järkeväksi kohteeksi ja siihen on sijoitettu oman riskienhallinnan kannalta sopiva prosenttiosuus salkusta, esimerkiksi allekirjoittaneella noin 75%. Tavallisista sijoittajista poiketen myös aktiivista kaupankäyntiä harjoitetaan arbitraaseista ja kurssimuutoksista hyötymistarkoituksessa.

    Silverbank tarjoaa yhtiön omistajaksi (1 osake) tai partneriksi (10 osaketta) lähteville kiinnostavia informaatiopalveluja, joilla nämä sijoittajat pääsevät kiinni palvelun likviditeetti- ja hinnanmääräytymisjärjestelmään markkinatakaajan ominaisuudessa. Opettelemalla, kuinka homma toimii, ja panemalla pääomansa töihin saa varovaisestikin arvioiden 20% ylituoton pelkän hopean kurssimuutokseen nähden vuodessa. Tämä raha syntyy siitä, että pienennetään järjestelmässä muuten vallitsevia kurssieroja ja tuodaan hopeaa maahan. Ilman näitä aktiviteetteja Silverbank ei voisi edes toimia. Hyöty on mahdollinen alkaen noin 15 000€ hopeasijoituksesta, jonka päälle tulee osakkeiden hankintameno. Tuskin missään muualla pääsee ammattilaisten peleihin näin halvalla.

    *

  2. Yksi Reworkissa esiin tuotu periaatehan oli, että helpointa on mennä markkinoille, joilla kilpailijat ovat jo kouluttaneet asiakkaat. Tämä ei oikein toteudu tavisasiakkaiden kohdalla, kun valistustyö jää meille, koska kilpailijoita ei (vielä) ole.

    Sijoittajat osaavat kyllä ottaa asioista selvää.

    Syksyn menestyksemme ratkaisee se, miten voitamme suuren massan eli tavisten mielenkiinnon ja luottamuksen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s