Ai liikeideaako ei muka kannata laittaa jakoon?

Olisinko rikas, jos olisin vuoden 2005 tienoilla keksinyt, että voisi olla hyvä idea valmistaa tietynlaista älypuhelinta? Nämä ihmepuhelimet olisivat ensinnäkin niin helppokäyttöisiä, että myös aikuiset ei-insinöörit sekä ikäihmiset osaavat käyttää niitä (lapset ja nuorethan osaavat käyttää vehjettä kuin vehjettä). Toiseksi, puhelimeen olisi helppo kehittää ohjelmistoja ja niitä voisi jakaa yritykseni keskitetyssä markkinapaikassa. No, en taatusti olisi rikas. Apple sen sijaan menestyy kyseisellä reseptillä. Minä en ole Apple.

Pelkällä liikeidealla ei lyödä rahoiksi. Idealla ja toteutuksella (ja ripauksella tuuria) lyödään. Ideavarkaus on yksi typerimpiä termejä, joita olen kuullut. Ei ideaa voi varastaa. Liikeidea ei ole mikään teos, jolla olisi tekijänoikeuksellinen suojaa, eikä ideaa voi myöskään patentoida. Liikeidean varastaminen on yhtä moraalitonta kuin toisen nenänkaivelutyylin kopioiminen.

Usein kuvitellaan, että jos keksii hyvän liikeidean, siitä ei kannata hiiskua muille. Miksi ei muka kannattaisi? Ajatus siitä, että joku kuulee idean ja polkaisee voittoa tuottavan yrityksen pystyyn (niin että idean keksijä jää nuolemaan näppejään, vaikka muuten olisi menestynyt), kuulostaa yhtä absurdilta kuin se, että taviskokki ajaa konkurssiin huippukokin ravintolan, kun huippukokki erehtyy julkaisemaan keittokirjan tai näyttämään televisiossa, kuinka hän laittaa ruokaa.

Maailma on täynnä rahaa ja hyviä ideoita. Vain toteuttajista on pulaa.

Jos ollaan tarkkoja, niin Silverbankin liikeidea on pohjimmiltaan varsin kulunut ja senkään takia siinä ei ole mitään piiloteltavaa. Hopean käyttö rahana on jo useamman tuhannen vuoden ikäinen juttu. Tarjoamme vain tavan hankkia hopeaa ilman säätämistä. Siinä on käytännössä koko liikeidea.

Supermarketit ja muut perinteisemmät putiikit esiintyvät mielellään keskittyminä. Kun jossain paikassa on paljon erilaisia putiikkeja, sinne saapuu potentiaalisia asiakkaita enemmän kuin yksittäiseen syrjässä sijaitsevaan kauppaan. Kilpailijat ovat tavallaan ilmaista mainosta.

Jos joku kopioi Silverbankin liikeidean, niin siihenkin voi suhtautua ilmaisena mainoksena. Pari kolme kilpailijaa lisää vain toimialan tunnettuutta. Puhumattakaan siitä, että joku perinteinen pankki alkaisi tarjota jalometalliin sijoittamista eläkevakuutusten ja sijoitusrahastojen tilalla🙂.

Jokaiselle meistä tulee mieleen liikeideoita silloin tällöin. Itse olen pohtinut muun muassa helppokäyttöisen web-pohjaisen taloushallinto-ohjelmiston tuottamista (melko mullistavaa, eikö?) tai ruokakauppaa, jossa kliksuttelet netistä haluamasi ostokset ja nappaat valmiiksi pakatun kassin mukaan työmatkalla.

Jos joku kopioi edellä mainitut liikeideat, niin suurkiitos. Mielelläni käytän molempia palveluja, vaikka en niillä itse rikastuisikaan.

Onko sinulla liikeidea, joka olisi mielekäs toteuttaa mutta et ehdi, jaksa tai viitsi? Jaa se kommenttilaatikossa, ehkä joku toinen innostuu, ja pääset nauttimaan ideasta asiakkaana!

P.S. On ainakin yksi ala, jolla ideoiden varastaminen on yleistä ja jopa toimivaa. Pätevä lehtimies kirjoittaa uutisen aiheesta kuin aiheesta. Pätevä liikemies taas ei saa ideaa kuin ideaa lentämään.

– Vesa Linja-aho

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

This entry was posted in Perustaminen and tagged , , , . Bookmark the permalink.

7 vastausta artikkeliin: Ai liikeideaako ei muka kannata laittaa jakoon?

  1. past0r1 sanoo:

    Olen pohtinut tämän tekemistä koko kesän ja nyt tuli viimeinen niitti!🙂 Oma ideani ei välttämättä edes ole varsinainen liikeidea, mutta idea kuitenkin. Tänä iltana tapahtuu paljastus!😀

  2. Hei, milloin on ilta? Voisiko se olla jo kuudelta, koska lähden sit lomille…?

  3. Jouni Osmala sanoo:

    Sun kertomat ideat on toteutettu jo yli kymmenen vuotta sitten, tosin ei vaan täällä eikä ne silloin lyöneet itseään läpi, ehkä nyky-ympäristössä voisi menestyä paremmin, tosin eikös http://www.mint.com/ ole juuri sitä mitä kaipasit.

    Tosin riippuen tilanteesta, liikeidean kertomisessa pitää miettiä minkä verran kertoo ja milloin, koska toiset voivat kopioida sen isommalla rahalla, ja viedä koko markkinan. Koska on markkinoita joissa on voittajalla 95% osuus seuraavaksi suurimmalla on 2%. Eri ihmisillä on eri vahvuudet, ja välttämättä henkilö joka keksii ja hioo ideaalisen tuotteen ei välttämättä ole paras henkilö myymään sitä.
    Ja toinen jos kopioi sen tuotteen kekseliäät ominaisuudet omaansa ja myy ja markkinoi isolla rahalla voi viedä markkinat, hyötyen sekä omista että myös alkuperäisen keksijän vahvoista puolista. Ja lähinnä huippukokki, voi hävitä paikalliselle mc donaldsille taloudellisesti vaikka voittaisikin ruuan laadussa.

    Tosin on myös tusinoittain liike-ideoita joita voi huoletta jakaa.
    Ja vielä enemmän joista voi jakaa ehkä muutaman virkkeen verran, kertomatta mitään mikä antaisi potenttiaalisille kilpailijoille omia etujaan. Tämä siis jos aikoo itse toteuttaa sen idean.
    Sitten on niitä joissa on pitkällinen tutkimus prosessi jolla on luotu jotain aivan uutta ja henkilö joka on luonut sen vasta opettelee bisnestaitoja, ja menestyäkseen on parempi että aluksi ei ole kilpailua.

  4. ”Sun kertomat ideat on toteutettu jo yli kymmenen vuotta sitten, tosin ei vaan täällä eikä ne silloin lyöneet itseään läpi…”

    Kuulostaa mielenkiintoiselta, kerro lisää! Mihin bisnekset kaatuivat?

  5. Jouni Osmala sanoo:

    90 luvun lopussa liian moni sai saman idean ja sai rahoituksen firman perustamiseen ja ihmiset vaan eivät olleet vielä valmiita niihin, ja käytännössä kulut kasvoivat nopeammin kuin markkinat riskirahoituksen hoitaessa niitä markkinoita.

  6. Jouni Osmala sanoo:

    Siis riskirahoituksen hoitaessa erotuksen.
    Ei pitäisi kommentoida ennen kuin herää…

  7. Paluuviite: Liikeidea innostuneille: puhelinvuokraamo tai vimpainvuokraamo | Silverbankin blogi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s